Jag är ny i ett hus med en täjlstensugn från nunnauuni.
Har lite frågor om vad det är för reglage på luckan (se bild). Jag har svängt den där fram och tillbaka mellan 0-2 men ser ingen skillnad på elden. För jag antar att det är någon tilluft genom luckan?

Och sen funderar jag lite på hur mycket man kan elda i en täljstenskamin.
Kan man elda för hårt och förstöra den eller är det bara köra på som en galning?
 
  • Reglage på ugnslucka med siffrorna 0, 1, 2 för inställning av tilluft till en täljstenskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L LemonWatah skrev:
Jag är ny i ett hus med en täjlstensugn från nunnauuni.
Har lite frågor om vad det är för reglage på luckan (se bild). Jag har svängt den där fram och tillbaka mellan 0-2 men ser ingen skillnad på elden. För jag antar att det är någon tilluft genom luckan?

Och sen funderar jag lite på hur mycket man kan elda i en täljstenskamin.
Kan man elda för hårt och förstöra den eller är det bara köra på som en galning?
Nä inte elda som en galning..
Dessa blir väldigt varma av eldning..
Så normal eldning och sedan hålla sig runt 2-2.5 kg i lägg av ved varje gång så håller de länge och ger jämn och god värme..

Det på bilden är väl spjället för draget..
Så när du tänder använder du 2an sedan när du vill hålla jämn och lugn eldning så är det 1an..0an är för att strypa draget..
 
Maskintok skrev:
Nä inte elda som en galning..
Dessa blir väldigt varma av eldning..
Så normal eldning och sedan hålla sig runt 2-2.5 kg i lägg av ved varje gång så håller de länge och ger jämn och god värme..

Det på bilden är väl spjället för draget..
Så när du tänder använder du 2an sedan när du vill hålla jämn och lugn eldning så är det 1an..0an är för att strypa draget..
Ja det är väl nåt spjäll för tilluft antar jag. Det jag reglerar med nu är spjället på luckan längst ner på ugnen. Då händer det grejer när man går mellan 0-4. Men den på luckan gör liksom ingen skillnad tycker jag.

Det är ungefär så jag har eldat nu. Får upp värme så att man kan hålla handen ca 2 sekunder på ugnen innan det bränner till. Så skulle väl tippa att själva stenen på utsidan är 65 grader kanske.

Men hur varm kan täljsten bli om man eldar lugnt under en hel dag?
 
  • Reglerspak för luftintag på en ugn med skalor från 0 till 4, visar inställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täljstensugn med stängd spjällreglage på luckan och en reglerbar ventil längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L LemonWatah skrev:
Ja det är väl nåt spjäll för tilluft antar jag. Det jag reglerar med nu är spjället på luckan längst ner på ugnen. Då händer det grejer när man går mellan 0-4. Men den på luckan gör liksom ingen skillnad tycker jag.

Det är ungefär så jag har eldat nu. Får upp värme så att man kan hålla handen ca 2 sekunder på ugnen innan det bränner till. Så skulle väl tippa att själva stenen på utsidan är 65 grader kanske.

Men hur varm kan täljsten bli om man eldar lugnt under en hel dag?
Ja du inte en aning faktiskt..
Men bra het... :thinking:

Jag har aldrig mätt temperaturen på någon sådan bara eldat i dem.. ;)
 
Maskintok skrev:
Ja du inte en aning faktiskt..
Men bra het... :thinking:

Jag har aldrig mätt temperaturen på någon sådan bara eldat i dem.. ;)
Haha helt rätt!
Men då antar jag att man kan ha en eld igång mer eller mindre hela dagen om det skulle behövas? Sålänge det inte tokbrinner hela tiden
 
A
L LemonWatah skrev:
Haha helt rätt!
Men då antar jag att man kan ha en eld igång mer eller mindre hela dagen om det skulle behövas? Sålänge det inte tokbrinner hela tiden
Ja det går fint det..
Kör metoden jag använder till kakelugn så går det utmärkt..
2-2.5 kg ved åt gången.. (y)
 
  • Gilla
LemonWatah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.