Hej,
Vet inte riktigt hur jag ska förklara problemet, hoppas att det blir tillräckligt för att bli förståeligt.

För drygt 1,5 månader sen fick jag äntligen börja elda i min Nunnauuni Ana, en täljstenskamin om ca 1.3ton. Med Iso skorsten (blockskorsten). Spisen har en toppmonterad "rökrör" som går in i blockskorstenen.

De första 16 dagarna var det inga problem, spisen värmde hur fint som helst. Började med att elda väldigt snällt de första 4 eller om det var 5 dagarna. Då hade spisen dessutom stått och torkat i över 2 veckor innan jag fick mitt startbesked från kommunen.

Men sen hände nåt, den började ryka in mellan fogarna, sotade igen luckan och rök in från luckan. Det syns väldigt tydligt eftersom det har blivit sot mellan vissa av fogarna. Och luckan är kolsvart i skrivande stund.

Jag hade hit han som satte in kaminen, han menade på att jag började elda med för stora vedträn.
Så jag kapade upp små råspontar bara för att få upp värmen i kaminen, alla rökgångar (tryckte upp ett papper där röken försvinner i kaminen och tände på) och skorstenen. Började även med att göra rent hela kaminen, vilket jag iof gjort innan med. Samt tända ett papper i sotluckan som sitter längst ner (sitter en längst ner på blockskorstenen och en på metallröret). Kaminen hinner inte riktigt bli kall eftersom den har en väldigt god värmelagringsförmåga.
Han visade fjällan hur man skulle göra och då rök det inte in ett dugg. Skulle tydligen inte blockera rostet för att få fri luft till brasan. När han gjorde det så rök det inte in. Så nåt jäkla fel gör jag... frågan är bara vad....

Gjorde allt detta, precis efter vad vi fick förklarat. Men nu kommer det kluriga:
Startar jag elden, måste jag ställa ner spjället till 1 på en 0-5 skala samt stänga gen rostet. Annars ryker det in. Ställer jag upp spjället tex till 2, då börjar det ryka in och blir mer och mer ju mer jag öppnar spjället.

Är det nån som kan förklara varför? Känner mig väldigt besvärlig att återigen ringa honom och fråga va tusan jag gör för fel. Även fast jag pungat upp strax över 80tkr allt som allt.

Skorstenen är för övrigt ny också. Har kontrollerat huruvida jag blivit hemsökt av kajor, men så är inte fallet.

Tusen tack på förhand!

PS: Eldar med torr blandved som är kluvna så de är ganska små (under normalt).

Har heller ingen spisfläkt eller dylikt igång. Har prövat att ha 4 fönster öppna, varav två är stora och två är modell lite mindre. Inget som hjälp, förutom att fungera som vädringsfönster pga all rök.
 
Mycket Fin huggen ved och mycket luft är vad som behövs , man får inte fin elda i en
sådan spis ,, det skall både höras och synas ordentligt, att det brinner ,,,
risken är annars att du sotar igen kanalerna och dom kommer du inte åt att rensa
utan att plocka ned hela spisen igen och börja om,,,,,
Eti...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.