Jag har precis avslutat ett samtal med "teknisk support" för Nunna Uuni, täljstensugnar. Efter långa diskussioner kom vi fram till följande:

För att använda sig av en tung eldstad typ täljstensugn, måste jag i mitt fall ha en total vikt på mellan 2000 - 2500 kg på ugnen. Har en bostadsyta på 118 kvm samt luftburen värme som bekant. Detta i kombination med tung eldstad är perfekt enligt Nunna.

Att det skulle bli bastu i huset och rummet fick jag till svar att det aldrig kan bli. Ugnen ger ifrån sig max 3 kW i effekt vid eldning!!! Spelar ingen roll hur stor ugn eller hur mycket ved du eldar så blir det inte varmare än så.

Att välja kakelugn eller täljstensugn är bara en fråga om smak och dylikt sa han. Dock kan man i regel säga att en kakelugn måste vara "nästan" dubbelt så stor som täljstensugnen för att ge lika mycket värme med samma vedmängd.

En Nunna ugn på ca 2500 kg ger ca 60-65 kWh per dygn om man eldar ca 20 kg ved.

Väljer man för liten ugn kommer den inte att fungera tillfredställande och måste eldas oftare och hårdare för att ge "nästan" den värme man vill ha.

Observera att detta är under förutsättning att ugnen används som primär värmekälla i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.