390 läst · 6 svar
390 läst
6 svar
Nu vet jag - det är för alkolåsets skull
Medlem
· Blekinge
· 10 225 inlägg
Länge har jag funderat varför så många lastbilar och entreprenadmaskiner står på tomgång i många timmer - under lastning, fika, lunchraster och däremellan. Gäller även stadsbussar och taxi.
Är bilarna kanske så dåliga att batteriet klarar bara en start om dagen? Eller, som någon chaffis sa, att bilen tappar bromstrycket så fort? Är det sån skräp som kör på våra vägar?
Eller, som någon sa, att bilar/maskiner bränner mer diesel vid start än om dom fått gå på tomgång.
Nej, nu vet jag. Det är för alkolåsets skull. En bekant berättade att alkolåset kräver omblåsning om bilen stängs av mer än några minuter.
Med bilen på tomgång kan chaffören svalka sig med någon långburk då och då, och klämma en halv flaska vin till lunchen. Mycket praktiskt!
Är bilarna kanske så dåliga att batteriet klarar bara en start om dagen? Eller, som någon chaffis sa, att bilen tappar bromstrycket så fort? Är det sån skräp som kör på våra vägar?
Eller, som någon sa, att bilar/maskiner bränner mer diesel vid start än om dom fått gå på tomgång.
Nej, nu vet jag. Det är för alkolåsets skull. En bekant berättade att alkolåset kräver omblåsning om bilen stängs av mer än några minuter.
Med bilen på tomgång kan chaffören svalka sig med någon långburk då och då, och klämma en halv flaska vin till lunchen. Mycket praktiskt!
Medlem
· Blekinge
· 10 225 inlägg
Min 20 år gamla Citroen klarar 20 starter på raken och håller hydraultryck i två veckor. Nej, förutom alkolåset finns nägra nadra tänkbara anledningar:
* jag gör som jag vill
* de erfarna gubbarna gör det också
* det är ju firman som betalar bränsle
* det är jobbigt att vrida om nyckeln
Men jag ALDRIG tänka mig att utbildade förare tänker så. (Ironi off)
* jag gör som jag vill
* de erfarna gubbarna gör det också
* det är ju firman som betalar bränsle
* det är jobbigt att vrida om nyckeln
Men jag ALDRIG tänka mig att utbildade förare tänker så. (Ironi off)
Var det inte rabalder för några år sen att den som städade bussar för lokaltrafiken nånstans gick runt och blåste i alkolåset på alla bussar och startade dom så att dom kunde städas ur och var körklara när buss chaufören vinglade in och körde iväg.
Finns säkert lite olika orsaker. Bromstryck kan säkert vara en. Men ett fordon i bra skicka ska inte tappa trycket så snabbt. Batteri kan ju vara ett problem. Säkert vanligast när det är kallt. Eller så vill dom ha ett varmt o skönt fordon när det är kallt eller ett färdigt svalt när det är varmt.
Dom alkolås jag råkat på så brukar ha en sådär 15 min tid som man kan starta om fordonet utan att blåsa på nytt.
Dom alkolås jag råkat på så brukar ha en sådär 15 min tid som man kan starta om fordonet utan att blåsa på nytt.
Medlem
· Blekinge
· 10 225 inlägg
Visst, och det underlättar om fönstren är öppna samtidigt.N Niq skrev:
Då är det bara att köpa riktiga grejer. Underkänt.N Niq skrev:
Absolut underkänt. Om du visste i hur dåligt skick många av dom maskiner och bussar som rullar omkring på vägarna är så skulle du också undra varför det inte händer mera olyckorT Thomas_Blekinge skrev:
Liknande trådar
-
Fästa bärlina med fasadplugg i betonghålsten gick åt h-vete - vad göra nu?!
Altan & Uteplats -
Har rivit upp golvet - vad hade du gjort nu?
Grund & Markarbeten -
Jobbat svart utan att veta om det - nu gravid - F-kassa
Övrigt Off Topic -
Tog bort diskbänken - nu svämmar grannens diskvatten in över golvet
Vatten & Avlopp -
missade en ursågning i parkettgolvet - måste nu lägga sågad kan mot sågad kant
Golv