Hej

Jag gör om köket..
Plockade ner fläkten ovanför spisen och kopplade/klippte av allt kablage.
Smackade i proppen därefter och nu är det tyst i kåken. Kan spisfläkten vara ansluten till den makniska till-/frånluften och haft en kopplingsdosa på nå vänster som tillförde el till övrig ventilation? Petar ut några bilder, för just nu är det fan tomt i skallen..

Vad har jag gjort den här gången?
 
  • Elektrisk koppling med avklippta kablar, kopplingsdosa och fläktschema på ett smutsigt underlag, vid renovering av kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mer än en fläkt i huset?

Det kan ju vara så att köksfläkten också är frånluft. Jag hade det så innan vi byggde om...
 
  • Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har du mer än en fläkt i huset?

Det kan ju vara så att köksfläkten också är frånluft. Jag hade det så innan vi byggde om...
Bara en fläkt, det är den ovanför spisen.
Övrig ventilation i huset är nu död. Tysy och skönt, men vill gärn ha lite fart på't.
 
Jag hade tagit dit någon fackman för att kika på det :thinking:
 
Varför två trådar med samma fråga??
 
Det är ingen alliance historia då? Att fläkten där nere sammarbetar med en takfläkt? Då kan de ju bli knas om man klipper allt.
 
A
klart att fläkten styr ventilationen, mycket vanligt, det ser man direkt på antalet trådar.
även ett mycket vanligt fel att de som inte vet detta gör precis som du. tex en viss typ av hantverkare.

-gör om och gör rätt eller fixa en en extern styrning till husets ventilation.

syns även på kopplingsschemat som syns på bilden
 
electroluxaren skrev:
klart att fläkten styr ventilationen, mycket vanligt, det ser man direkt på antalet trådar.
även ett mycket vanligt fel att de som inte vet detta gör precis som du. tex en viss typ av hantverkare.

-gör om och gör rätt eller fixa en en extern styrning till husets ventilation.

syns även på kopplingsschemat som syns på bilden
Ja det är klart att mycket är självklart om man vet om det ‍♂️ Men, jag lär mig ubder resans gång, därav också alla mina frågor jag ställer. "Gör om och gör rätt" innebör att koppla på den nya köksfläkten på samma sätt?
 
useless useless skrev:
Varför två trådar med
useless useless skrev:
Varför två trådar med samma fråga??
Lite tjall på tråden.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade tagit dit någon fackman för att kika på det :thinking:
Ja elektriker är utringd för det där donar jag inte i
 
P Patzie skrev:
Det är ingen alliance historia då? Att fläkten där nere sammarbetar med en takfläkt? Då kan de ju bli knas om man klipper allt.
Jo jag gissar på det, såhär i efterhand. Problemet får elektriker lösa, men det är ju väldogt tyst och skönt i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.