Hej!

Nu är det så att innedelen av luftvärmepumpen surrar. Det låter som ett hemsk högljudd elektrisk surrande som kommer inifrån innedelen. Det jag har märkt är att det knaprar och knäpper till varje gång luftvärmepumpen från avfrostning till att värma. Det knaprande och knäppande ljudet hör jag från väggarna och hoppas verkligen det inte är trädet/trädstommen p.g.a starka vibrationer från utedelen.

Är även lite rädd att varmluften kan ha tagit sig ur "röret" och kommit in i väggarna och kanske kan orsaka mögel/fuktskada

Vet verkligen inte hur jag ska åtgärda detta. Någons som har en aning om hur mycket det kan kosta att ha en expert noggrant kolla och undersöka både ute- och innedelen och luftpassaget?

Klockan är 4 morgonen och har knappt kunnat sova pga allt oljud och när sitter tänker på detta...
 
Redigerat:
Lite knäppande kan det bli vid övergång till- eller från avfrostning men inte störande. Har värmepumpens innerdel rengjorts, Hur ser det ut på lamellerna bakom när du rengör filtren?
Cirkulerar varken vatten eller luft mellan ute- och innerdel. Fläktens lager kan ta slut efter kanske 10 år men då blir det mer ett morrnde eller gnisslande ljud.
Hur gammal är maskinen? Kanske billigast i längden att beställa byte till en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.