Njae, finns väl en del att förbättra. Har svårt att se hur man verkligen ska kunna kontrollera tomtgränserna med detta verktyg.
 
Bra tjänst, men man ska ABSOLUT inte tro på uppgiften om 20 cm exakthet, eftersom många av gränserna är klassade som "osäkra" i Lantmäteriets egen databas, vilket kan betyda allt ifrån någon dm till flera meters osäkerhet (och flera meter fel är det nog ändå inte tal om i tätorterna). Nu spelar det väl mindre roll, eftersom zoomnivån i Hittas karta ändå begränsar hur noga man kan tolka gränsens läge.
 
engs
Råkar man bo i Linköpings Kommun så finns det väldigt mycket information på http://kartan.linkoping.se
Förutom tomtgränser allt från detaljplaner och radonmätningar till cykelvägar, naturskyddsområden och motionsspår.
Riktigt imponerande faktiskt.
 
G
Testade precis. Kul idé och mycket användbar, men jag lyckade inte få fram en enda tomtgräns när jag testade på Hisingen. Kul som sagt, om det fungerade.
 
Jag förstår ärligt talat inte hur detta skulle kunna vara ett hjälpmedel eller verktyg. Maximal inzoomning gör att min tomt (på drygt 700 kvm) är ca 1,5 x 1 cm på skärmen...hur ska jag kunna använda det i samband med ev. utbyggnad?

För att verkligen kunna använda tjänsten borde man kunna skriva ut sin egna tomt inklusive en del av de angränsande grannars tomter i stil med A4-format.
 
Paxman, man ska ju inte använda det vid bygglovsansökan, utan t.ex. vid fastighetsköp. För du kanske har sett några trådar här där köpare först efter köpet insett att deras tomt är mycket mindre än vad som förespeglades på visningen? Med den här kartan, speciellt med flygbildsbakgrunden, är det ju jättelätt att kolla upp.
 
Borde ändå gå zooma in den valda tomten betydligt närmare. Säger de att det är en noggrannhet på 20 cm så får nog tomtbilden bli betydligt större än en tumnagel på en 1000 kvm tomt!
 
b8q skrev:
Paxman, man ska ju inte använda det vid bygglovsansökan, utan t.ex. vid fastighetsköp. För du kanske har sett några trådar här där köpare först efter köpet insett att deras tomt är mycket mindre än vad som förespeglades på visningen? Med den här kartan, speciellt med flygbildsbakgrunden, är det ju jättelätt att kolla upp.
Citat ur artikeln: "- Vi ser att det finns ett stort behov av att kontrollera tomtgränserna vid såväl husköp, men även vid enklare byggnationer."

Hur ska sista satsen uttolkas på annat sätt än att det gäller när man vill bygga på tomten? Jag kan inte se hur den dåliga upplösningen ska kunna hjälpa till med det.

Visst, sidan är kul som kuriosa men utan kraftfullare inzoomning är den inte mycket att slå sig för bröstet för. Förhoppningsvis kommer det längre fram om Hitta.se kan få rättigheterna till det.
 
Jag reagerade på samma sak. Jag trodde, innan jag testade, att man skulle kunna gå med telefonen utmed tomtgräns för att få en uppfattning om var gränsen gick. Men tji fick jag.

Jag ser inte riktigt vad den tillför mot det utdrag ur fastighetskartan som normalt alltid finns med i prospekten.
 
Ja, titta! Där finns ju till och med min tomt med! Tack för länken SBTJohansson :)
 
Om man nu bara kunde hitta fastighetsbeteckningen också, så hade det varit ännu bättre :)
 
Ja, fornsök är trevlig, men inte heller där går det ju att zooma in så mycket att man kan använda kartan för att söka bygglov efter.
Stockholms stad har däremot utvecklat en vettig karttjänst för just detta:
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Butiken/Produktyper/Kartor/

Där får man visserligen betala, men kartorna är tänkta att kunna användas för t.ex. underlag vid en bygglovsansökan.
 
gäst skrev:
Testade precis. Kul idé och mycket användbar, men jag lyckade inte få fram en enda tomtgräns när jag testade på Hisingen. Kul som sagt, om det fungerade.
Första stället jag kollade på, på hisingen
http://imgur.com/W6KdNgP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.