Mikael_L
... Det läcker i en klämringskoppling. :mad:

Pumpen är en IVT490.

Och kopplingen som läcker är den jag ringat in med röd ring.
Ursprungsklämringen var ju borta, men såg troligen ut som den jag ringat in med blått.

Och då är ju sätet för klämringen bestämt (iom med den där ganska komplicerade fördelaren) och den ser verkligen inte ut som de Vatette-klämringar och kopplingar jag hade.

Men det liknade lite granna det som tidigare hade använts (begagnad pump), så jag fick loss en klämring från en av de gamla medföljande anslutningsslangarna. Men den satt bra ordentligt, så jag fick tyvärr övertala den med lite milt våld och polygriptången. Så något litet märke blev det. Jag försökte undvika att få märken på själva tätningsytan, men men ...

Men nu droppar det sakta ut en droppe då och då, och jag undrar hur någon erfaren skulle gjort.

Jag har inte vålddragit kopplingen på något vis än, bara ungefär som det behövs för att få en fräsch koppling tät.
Det är ju alltså en möjlighet att dra åt en del extra, men jag har avstått än så länge, ifall det inte är smart går det nog fortfarande att relativt lätt få bort klämringen, och röret är inte än så länge deformerat.

Ett annat val är väl att hitta helt rätt klämring och mutter, men det har jag ingen aning om vad det ska vara. Men någon vet kanske vad som passar till IVT's pumpar.
 
  • IVT490-fordeln.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror d sitter conex grejer där, så det eller vsh borde lira... Vattette har annan vinkel på fasningen...
 
Mikael_L
Conex, är det LK conex ?


En bildgoogling ger iaf vid handen att deras klämring åtminstone är betydligt mer lik den som ska vara än Vatette's.
Men jag måste nog se den IRL för att kunna avgöra detta bättre.
 
Redigerat:
Du har troligen fel mutter. Innan du plockar bort den helt, kan du testa att lossa den och sedan smörja klämringen med Locherpasta. Dra sedan åt ordentligt och håll tummarna! ;-)
 
De två varianter på gängor jag sett passar ganska illa ihop. Det märks tydligt att det är fel... Kan det verkligen vara det som är felet???
 
Det sitter en likadan mutter ner mot manometern så gängan är säkert rätt. Man märker om det är fel.
 
Mikael_L
Det kan ju både fela både med själva gängan och sen med utformningen av klämringen och sätet för ringen (vinklar och mått).

Vatettes gänga verkade vara fel, men jag provade inte så mycket heller ska jag erkänna då det var väldigt uppenbart att själva klämringen såg jätteannorlunda ut. Inte ett mått eller vinkel någonstans som var i närheten.


Locherpasta har jag en tub, jag kan prova.
Vad är den pastan för något egentligen. Jag slängde med den i beställningen på lite vinst och förlust, men har inte använt den än ... :surprised:
 
Y
Stödhylsa? Alltid stödhylsa=inget läckage..................;)
 
Mikael_L
Stödhylsa ...?
Nä jag tvivlar, ett väldigt tjockväggigt och hårt rör var det i de där anslutningsslangarna ... :)

Och ingen annan (7 kopplingar) läcker det minsta. Och det var inte stödhylsor förut heller.

Nä, det är nog antingen fel sorts klämring gentemot sätet den ska täta mot, eller så skadade jag den lite för mycket med polygripen.
 
Y
Alltid stödhylsa, då kan du dra hur mycket som helst.
Sen måste man har rätt, och oskadade kopplingar i övrigt givetvis...........:cool:
 
Man använder väl inte stödhylsa på hårda kopparrör annat än när dom varit värma/lödda på tidigare så dom ev mjuknat.... Finns liksom ingen poäng med stödhylsa eftersom man kan dra så hårt man behöver ändå. Behöver man dra så hårt att man behöver stödhylsa på ett 22mm CU rör så kanske man ska fundera på att använda rätt kopplingar istället - dvs precis rätt tänkt av MickeL.
 
Mikael_L
Om jag försöker sammanfatta olika möjligheter som kommit fram i tråden:

Fixa "rätt" koppling, köpa en LK conex eller VSH och plundra på klämring och mutter.
(Är det någon som vet exakt vilken koppling IVT använder sig av?)

Prova med Locher-pasta och dra lite hårdare.

Dra ihop mycket hårdare (ev locherpasta?)

edit:
Jag såg nu att Jula har ett tvåpack med 22mm klämringar för 29:-
Jag kan ju börja med att prova att byta till en sån och se om det sen funkar ...
 
Redigerat:
Y
MathiasS skrev:
Man använder väl inte stödhylsa på hårda kopparrör annat än när dom varit värma/lödda på tidigare så dom ev mjuknat.... Finns liksom ingen poäng med stödhylsa eftersom man kan dra så hårt man behöver ändå. Behöver man dra så hårt att man behöver stödhylsa på ett 22mm CU rör så kanske man ska fundera på att använda rätt kopplingar istället - dvs precis rätt tänkt av MickeL.
Vill man vara säker på en tät koppling, oavsett hårdhet på kopparrör använder man stödhylsa. Och i synnerhet på en VP som vibrerar en del..........:cool:
Men var o en gör som den vill.....:D
 
Kopplingsmuttrarna på bilden är Conex, och som nämnts tidigare passar då även VSH som tex Rinkaby har. Jag tror du skadat ringen lite när du lossade den, men med pasta i muttern och röränden fixar det sig säkert. Själv brukar jag vid rörmokeri alltid använda pastan på klämringskopplingar och unionkopplingar trots att vissa påstår att det inte behövs eller tom är fel.
 
Du kan rödglödga klämringen så att den blir mjuk och fin igen. Eller lägga på Permatex innan du drar åt. Locherpasta eller annan smörja ska man alltid ha på klämringskopplingar så att dom inte skär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.