Hej,
Har ett nätverk uppbyggt av Unifi prylar: USG, switch, AP och cloudkey.
Häromdagen fick jag hem en ny hemmabioförstärkare, mumma. Började installera den, men kom på under tiden att min cloudkey stod och blinkade vitt. Tänkte inte mer på det utan fortsatte att installera receivern. Den fick en kabelanslutning till nätverket. Funkade bra i två dagar. Idag så gick den inte igång och fanns inte med i appen. Hade alltså tappat nätverket. Kom då på att den kanske inte inte blivit inlagd rätt i nätverket eftersom cloudkeyen pockar på uppdatering?
Så jag loggade in på unifi controller och hämtade hem uppdateringen. Tog lång tid. Efter det så försvann allt. Mina IP adresser som jag satt statiskt till switch och AP är helt nya. WI-FI nätverket finns inte längre. Och jag kan inte ens logga in längre på USG. Även den har fått nytt IP..som jag hittat men går inte att logga in ändå, trots att jag försöker med default ubnt/ubnt eller root/ubnt..
Med UBNT Discovery tool dyker mina prylar upp bara om jag drar ur kontakten och tvingar omstart. Annars syns bara cloudkey.

Behöver kunna logga in på USG för att kunna göra ett nytt wi-fi nätverk.
Panik! Hjälp!

//Wsp
 
C
Testa att starta cloud key:n utan minneskort, sen stoppa i kortet och starta om den igen.
 
C cpalm skrev:
Testa att starta cloud key:n utan minneskort, sen stoppa i kortet och starta om den igen.
Yes, provade det. Och väldigt mkt annat. Resetsde USGn flera ggr och till slut kom jag in i den. Och kunde skapa ett nytt wi-fi.
MEN, har trott att Unifi ska vara driftsäkert. Visserligen så kanske jag saknar en del kompetens, men ändå? Ska en uppdatering slå ut allt?
Efter att ha fått alla delar adopterade och wi-fin igång så tittade jag till slut på receivern. Den blinkade fortfarande rött. Efter lite googlande så betyder det, bland annat?, att skyddskretsen gått igång, pga av ev felkopplade högtkablar. Kollade, och det såg bra ut. Men skruvade lite mer på alla anslutningar. Efter en stund slutade det att blinka. Slump??

Känner att man skulle vilja ha hem en IT tekniker som går gå igenom unifi prylarna och ställa in allt rätt. För jag orkar inte strula med IT ngt mer

//Wsp
 
1. Ja, en uppdatering kan slå ut allt. Därav är alla ganska tydliga med att du ska ta backup på din cloudkey innan uppdateringar.
Ett tips kan ju även vara att ställa in så att du får en automatisk backup med jämna mellanrum.

2. Vilken gen av cloudkey har du ? Gen 1 är känd för att bli korrupt om du får ett strömavbrott eller att den tappar matningen av någon annan anledning. Detta är löst i Gen 2 så den fått ett inbyggt batteri för att kunna köra en säker "shut-down"
 
W wsp skrev:
Har ingen aning om vilken generation. Köpte den för lite mer än 1år sedan på Dustin, enligt nedan länk

[länk]

//Wsp
Gen 1
 
Ok, kanske läge att skaffa gen 2 då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.