Så här är läget!

Vi har precis satt in ett nytt kök, ett Abstrakt från Ikea med vita luckor. Kaklet är också vitt inte riktigt samma nyans men vitt. På väggen mittemot skåpen har vi en fondtapet som är svart och vit (mer åt det antikvita hållet än kritvitt som luckorna och kaklet upplevs som) och fönsterna och en dörr till tvättstugan (köpt för 1 år sen) är mer åt det antikvita hållet. Bänkskivan är svart/grå och golvet också. Vi tänkte först måla väggarna i en riktigt vit nyans men ångrade oss för då skulle det inte stämma överrens med fondtapeten (men det gör nog inte så jättemycket) och dörren och fönsterna (är vi inte intresserade av att måla om) skulle se gula ut och då resonerade vi som så att det kanske var bättre att väggen ser ut att gå lite åt det gula hållet. Men nu vet jag inte om vi gjorde rätt eller fel? Det känns nog som vi ska måla om trots allt......... eller kommer vi tycka det blir fel då med? Kan nämna att vi i sovrummet har kritvitt och det upplever jag som fel färg där, dörrarna blev väldigt gula trots att de bara är 1 år gamla och i bra skick. Färgen är lite väl hård också. När vi några månader senare målade om hallen så målade vi i antikvitt (trappa möbler och väggar) och den färgen känns mer rätt på något vis....

Men hur gör vi i köket?

DSC_0022.JPG
 
kan nog bli knivigt i köket då. ingen annan färg i fondtapeten som ni kan plocka upp?
 
Hej!

Fondtapeten är vit och svart. Och svarta väggar är nog inget vi ska ge oss på även om tanken kom upp i mitt huvud ikväll! Ha! Ha! Till saken hör att vi har nästan inga väggar alls!!!!! Vi har ett valv ut i köket och till vänster om det har vi en vägg som är ca 2 meter lång och där sitter fondtapeten. Sen har vi fönster på en vägg och där är ju bara lite lite som är målat och ett stort element nedanför och bordet framför. Sen är det kanske mindre än en kvm på vardera kortsida av bänkskivan som är målad och en liten snutt över skåpen och över dörren ut till tvättstugan. Sen inget mer!!!!!! Frågan är vilken färg ska man gå på? Det kan ju bli lite trist också om man ska ha samma vita i hela köket, kanske är det inte så fel att ha lite olika nyanser vitt? Kaklet och luckor är ju inte heller 100% överrensstämmande! Jag tror jag får sova lite på detta!
 
Hihi. vet inte, jag hade nog kaklat om till svart. sorry! sen är det väl typ bara att måla. Ni kan inte tänka er ngt. grått på väggarna. Egentligen är jag FÖR vitt. Men är det olika nyanser blir jag lite tveksam. Bara man inte stör sig. Men gör man om vill man ju ha det så bra som möjligt, så e det ju :)
 
Nja vi är nog inte så sugna på att kakla om, det kaklades ju igår och kostade en del då vi hade kakelsättare som gjorde jobbet. SÅ kaklet får nog sitta mer än en vecka! Ha! Ha! Jag gillar dessutom inte svart kakel så det dömde jag bort direkt fast sambon hade först velat ha det. Problemet är nog mest att vi kaklade på kortsidorna. Undrar om man på något sätt kan plocka bort det kaklet? Är det lättare när det är nygjort? Och istället måla där!!!!!!!!! Hade blivit mycket snyggare alltså!
 
Garanterat mycket enklare när det är nygjort...
En spackel brukar vara lättast i det läget...
Risken är att gipsen ryker om ni väntar...
 
Paul! Det kaklades i torsdags, tror du det går lättare imorgon då? Kan inte dra ner nu så kommer sambon upp imorgon och ser eländet! Ha! Ha! Vi måste nog vara överrens först!
 
Visst, men ju fortare man tar bort det, desto enklare är det innan fixet hinner bränna för mycket.

Dock diskuterar vi detta i två trådar nu och jag har därför inga andra tips att komma med här. ;)
 
Måla om och kakla om allt du stör dig på. Till nästa renovering har du lärt dig detta.
 
Hej Racing!

Jodå visst ska vi måla om. Kakla om ska vi inte göra just nu, problemet är snarare att vi ta bort kaklet på kortsidorna och inte ha något kakel alls där. i så fall. Men nu ska vi först hålla jul så får vi se om vi kan lösa det sen???
 
Förtydligar, vi gillar alltså kaklet, det är inte det som blivit fel förutom att vi ångrar att vi satte på kortsidorna!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dock diskuterar vi detta i två trådar nu och jag har därför inga andra tips att komma med här. ;)
Det händer återkommande, varför gör man så:confused:
 
Jan-Å!

Det blev två trådar för det var två olika frågor från början!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.