Först vill jag be om ursäkt för en tramsig tråd, men skyller på att det är fredagkväll och jag är så trött att jag inte orkar göra något.


Bakgrunden till min fråga är att jag de senaste 48 timmarna har skrivit en fasansfullt jobbig hemtenta, och nu är kursen slut, varför jag känner att en vettig belöning vore på sin plats. Öl och festande kommer det att bli tid med nästa vecka, så just nu tycker jag att lämplig belöning vore något roligt verktyg. ca 1000kr hade jag tänkt lägga.....vad bör jag köpa? Alla tips är välkommna
 
Det beror ju på vad du redan har.. Men Boschs Multimasterkopia är en bra grej om du inte redan har en maskin av den typen.
 
jon_h skrev:
Det beror ju på vad du redan har.. Men Boschs Multimasterkopia är en bra grej om du inte redan har en maskin av den typen.
en multimaster har jag, men tack för tipset!!
 
Mikael_L
Tja, en tusenlapp bränner du inte på denna, men den kan komma väl till pass under festen nästa vecka :D
 
  • hammaroppnare.jpg
Mikael_L skrev:
Tja, en tusenlapp bränner du inte på denna, men den kan komma väl till pass under festen nästa vecka :D
hehe, kan ju vara en bra början ja:)
 
Drakir skrev:
De här snickarna kan nog ge dig tips, ([länk]).
mvh//R..
Det ser ut ungefär som jag har föreställt mig efterfesten hemma hos mig efter tentautgången...men chanserna är nog små...hittills har tyvärr väldigt få av mina kvinnliga kursare visat vare intresse eller förståelse när jag ber dem posa med elu borrhammaren...
 
Får man föreslå en Hultafors 36" kofot? Mycket användbar och dessutom svår att slita ut. Går inte ur tiden lika snabbt som senaste batterimaskinen.
 
Jag vet inte hur inne du är på finsnickeri, men även vid inredningssnickeri har man nytta av en liten stöthyvel. Det har hänt mig några gånger att jag belönat mig med med små, exklusiva handverktygF

Kolla på:

http://www.fine-tools.com

Jag lägger in några bilder, och vill samtidigt varna för det kan bli mycket dyrt att börja med exklusiva handverktyg .

05p2201s3.jpg

05P4201L.jpg


034205.jpg
Sen har vi den här från Bridge city tools. Med den låga dollarn börjar den bli intressant med sina 1520 USD. Då har vi inte böjat titta på High-end hyvlarna...

10_12_2005_11_28_55_AM~1101-190-WAX~10_7_2005_3_38_05_PM1101-190vp60-detail.jpg
 
Mr Handyman skrev:
Får man föreslå en Hultafors 36" kofot? Mycket användbar och dessutom svår att slita ut. Går inte ur tiden lika snabbt som senaste batterimaskinen.
håller helt med dig, men har redan 2 st i olika längder. tack ändå:) kan förresten tipsa om hultafors allra minsta bräckjärn, i princip ett böjt plattjärn för runt 100kr som är riktigt smidigt att komma till med.
 
mattiasp skrev:
Jag vet inte hur inne du är på finsnickeri, men även vid inredningssnickeri har man nytta av en liten stöthyvel. Det har hänt mig några gånger att jag belönat mig med med små, exklusiva handverktygF
Hmm...det här verkade ju intressant. Till att börja med så måste jag nog ta reda på lite mer hur och när en stöthyvel används. Jag fuskar lite i finsnickeri, men då brukar jag oftast har planhyvlat bitar innan jag monterar, och sen blir det snarare slipning än hyvling.....men å andra sidan saknar jag snickeri-utbildning. Rubank och en vanlig hyvel har jag, men i ärlighetens namn används de rätt sällan.

Men mattias - var när och hur använder du din stöthyvel?

//Daniel

ps. tack för alla svar! som ni kanske märker har jag inte behov av något specifikt verktyg just nu, så precis alla förslag är välkommna:)
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Du får väl göra ett inlägg i denna tråd, så vi vet vad vi inte behöver föreslå... ;)
[länk]

Annars funderar jag på om Victorinox / Leathermans tool / Gerber eller annat multifuntionsverktyg kan vara nåt att föreslå, så du har nåt vettigt verktyg på dig jämt ...
Det har du rätt i, ska göra en insats i den tråden när jag är färdigjobbad ikväll.
 
Ett multiverktyg använder man ju ofta om man har det; Leatherman Core -stadigare pjäs finns inte. Rejält grepp och bra tyngd.

En bra ficklampa brukar också komma väl tillhands den här årstiden; Surefire 6P smiskar alla varianter jag har sett i den storleken. Tyvärr så käkar den 2 st 3V lithiumbatterier i timmen, så man får bunkra med såna på rätt ställe.

Annars kan du ju alltid komplettera dina Festool-maskiner med lite tillbehör. Det finns ju hur mycket godis som helst.
Härnäst ska jag t.ex. komplettera TS55:an med det extra skyddet för att bättra på dammutsuget ytterligare, och 1010-fräsen ska få sig en bordsbreddare för att underlätta kantfräsning.
 
Investera i något mer personligt kanske kan vara något?

Ett par bra snickarbyxor med verktygsbälte, eller ett par bra hörselskydd med radio, eller kanske ett par riktigt bra skor med trampskydd? Något som jag själv är mycket förtjust i är arbetsbockarna jag köpte. Kostar ju ingen tusenlapp, men är ack så praktiska. Ett riktigt bra förråd av skruvar, muttrar, pluggar & spik, i en bra sortimentshylla kan också vara en bra investering har jag märkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.