Fick ingen respons under rubriken Övrigt så jag provar här istället!

Fick väl som alla andra en mindre chock när offerten på nyanslutning av tele kom från Telia. 15 000:- och då knyter man upp sig i 12 mån med något av deras abbonemang, annars blir det ingen inkoppling.   Monopolmissbruk är ett ord som ligger nära till hands.

Skickar ändå in det påskriva avtalet snabbt och avsäger mig rätten att ångra mig varvid leveranstiden förkortas med 2 veckor (från 7 v till 5 v). Väntar och väntar..... De 5 veckorna går och vi får ett en flyttningsbekräftelse från Telia att de flyttar numret till vårt nya hus 2006-11-27 men med reservation om att de inte kan ansluta om fastigheten inte är ansluten ännu. Får sedan ett sms att jag ska vara på plats vid bygget den 27:e mellan 08.00 och 12.00 för att en tekniker ska komma och ansluta huset. Kvällen innan åker vi ut för att kolla om de grävt fram kabeln från telestationen. Men det har de inte. Ringer då till teknikern som har ansvar för området och han har inte fått några order från Telia. Ringer då till Telia och ber dem flytta fram nummerflytten eftersom vi annars blir utan telefon i lägenheten.  

Nu kommer det lustiga . Elverket kommer och gräver de 30 m från elskåpet som står precis bredvid teleskåpet. De lägger ned sin kabel och kopplar ihop med våran vid tomtgräns och återfyller sedan diket. Teleröret på våran tomt står fortfarande kvar upp ur marken. Ringer idag igen till Telia och undrar vad de håller på med!?? Då menar de att vi har flyttat nummerflytten och därmed gett dem mer tid att gräva fram kablen (som skulle varit nedgrävd för flera veckor sedan). Att elverket grävt ned sin kabel från samma ställe, till samma ställe verkar de inte bry sig om. Man börjar ju ana vad våra 15 000:- ska användas till !!!  

Nu är det ju från vad som gäller. De är sena med sin leverans enligt gällande avtal och frågan är om de är skyldiga att dra av på priset på de 15 000:- vi ska betala. Eller är det vara att se glad ut och svälja deras ologiska resonemang???    
Back to top    
 
Hej !
Tyvärr så är det så att du får betala verkliga kostnaden för installation , kablage stationsplats osv..
Förut så snyltade nybyggen på alla andra som betalar fasta avgiften till telia,
Så det är ju marknadspriser som gäller....

//Goerana
 
Jo, det är jag fullt medveten och mig gör det inget att betala 15 000:- för grävning och installation eftersom jag vet vad det kostar att ha en grävare igång men då ska de leverar i tid!! Dessutom så hade de ju inte behövt gräva överhuvudtaget om de hade varit på allerten och lagt ned sin kabel när elen grävdes ned ????  :-?

Frågan gäller alltså vad man kan kräva i ersättning för försenad leverans av nyanslutning! ::)
 
Ett lokalt kraftbolag kontaktarar alltid Telia när de själva gräver ner elkabel för att fråga om Telia vill passa på och lägga ner sina kablar samtidigt. För detta tar de en tämligen symbolisk summa, en krona per meter!!! Telia tackar alltid nej, utan vill själva gräva ner när det passar dem. Givetvis tillkommer för Telia mtrl.kostnad mm, men det känns ändå som om de minimerar framförhållning av driftsäkerhet till priset av höga kostander och mycket strul för kunder när det väl behövs.

/Fummel
 
Varför ha fast telefoni när det finns mobilt?
 
Johns skrev:
Varför ha fast telefoni när det finns mobilt?
Bredband.....
 
Hemmakatten
Fummel skrev:
Ett lokalt kraftbolag kontaktarar alltid Telia när de själva gräver ner elkabel för att fråga om Telia vill passa på och lägga ner sina kablar samtidigt. För detta tar de en tämligen symbolisk summa, en krona per meter!!! Telia tackar alltid nej, utan vill själva gräva ner när det passar dem. /Fummel
Nja, det stämmer då inte för oss. Elverket var tvungna att borra/trycka sig under vägen och Telia var med och drog sin kabel under vägen samtidigt. Sedan grävde vi själva rörgrav 250 meter, la ner rör och telekabel. Telia kom sedan o kopplade in.
 
OK! Det var ju bra det :)
Det finns säkert olika syn på hur det skall hanteras på olika platser i landet. Vad jag menade var att Telia alltid tackade nej till detta elbolags erbjudanden, inte att Telia alltid gör det. (sen har jag ju också bara hört ena sidans version, men den är ju alltid sann, eller...)
/Fummel
 
Johns skrev:
Varför ha fast telefoni när det finns mobilt?
Jag har både och för att ha största möjliga kontakt med yttervärlden och för att jag inte tycker att man funnit en mobiltelefon som är bekväm att lyssna i, jag hör så illa.

Det finns faktiskt fördelar med båda så jag har inte lust att skrota någondera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.