Ja, saltklorinatorn börjar bli trött och orkar inte hålla klornivån uppe...

Elektroden (anod/katod) lär väl bli sliten med åren och den har tuffat på i 10 år så...

Kan man "återställa" den på något sätt, eller är det bara att köpa ny som gäller?

De har ju blivit sjukt dyra... 😱
 
Går det inte att köpa ny elektrolyscell (tror jag de heter) om den är slut?
 
Hep Hep skrev:
Går det inte att köpa ny elektrolyscell (tror jag de heter) om den är slut?
Verkar inte finnas längre till min modell, eller så är det dyrare än en ny klorinator, de jag hittade på shady europeiska sidor...

Hittade något tips om att lägga den i saltsyra...
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Jag kan återkomma med att jag körde elektroden i saltsyra som jag blandade till enligt 0,1 mol/liter (tror jag)...

Hur som så är ju kemikunskaperna rätt rostiga, och jag hade dessutom Nitor 30% "teknisk" saltsyra vilken ju redan är spädd, så för att komma något så när så kom jag fram till att jag tog 2,5 dl 30% saltsyra + 7,5 dl vatten och så badade jag elektroden i det i ca. 10 minuter.

Klorinatorn har legat på runt 1,5-2A när det har fungerat tidigare och har du hållit bra klornivå, men sista tiden har den hoppat mellan 0,5-1A och inte orkat högre trots full styrka.

Efter att jag tvättat elektroden ligger den stadigt på 1,5A nu så en tydlig förbättring. Den orkar inte upp i 2A alls, ens på fyll fart så det är nog snart dags att byta, men lite konstgjord andning i alla fall!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.