Det händer oftare och oftare, det dyker upp saker på Facebook, som man pratat om. Det kan ju vara slumpmässigt, men nu har jag flera fall där det omöjligt kan finnas nån slump.
Senaste är när en bekant ringer och bla berättar om ett julbord på ett värdshus.
En stund efter samtalet zappar jag lite på FB, och får upp reklam för det aktuella värdshuset, jag har själv aldrig varit där eller viste att det fanns.
Då slår det mig att bekanten kanske sökt på värdshuset, och reklamen för det kommer upp hos FB vänner.
Så jag ringer igen och frågar, men så är inte fallet, informationen om värdshuset har bara lästs på papper.
Ingen av oss har nått uppkopplat i hemmet, bara våra telefoner.

Vad tror vi, är det fortfarande bara en slump att värdshuset kom upp på FB ??

Har ni andra några liknande fall ??
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Det är sånt här man missar att läsa varje gång du ingår ett avtal och bara scrollar igenom och accepterar.

Jag trodde det var allmänt känt att man blir konstant avlyssnad av t.ex. Google. Men visst är det så.
 
  • Gilla
Missad och 4 till
  • Laddar…
S
Jag har flera ggr råkat ut för det men det absolut tydligaste fallet där det inte finns något utrymme för tvivel är.

jag sitter hemma hos grannen, vi har kul o skrattar. Hon säger ”fan när du skrattar låter du precis som anis don demina , jag säger va?? Vem?? Har aldrig i mitt liv hört talas om snubben. Efter lite diskussion så bestämmer jag att jag måste kolla upp denna likhet så jag säger att jag ska prova googla. Skriver in ett A i sökfältet och första förslaget är anis don demina. :)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
El-Löken66 och 14 till
  • Laddar…
Det stämmer om ni har google home prylar eller liknande, samma sak om ni inte har slagit av google assistant. Tror tom det var ngn skandal och rättsfall kring amazons prylar där de erkände att de lyssnade konstant, lagrade och använde informationen.
Men om ni tror att google har satt ut buggar i era hem eller lyssnar av svenska telefonnätet så finns det folie hattar att köpa på nätet.
 
  • Gilla
  • Haha
xman68 och 19 till
  • Laddar…
Du har antagligen tio appar installerade som avlyssnar dig. Var och varannan app vill idag ha tillgång till din microfon, hade du läst genom användarvillkoren så hade du vetat det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lars48 och 11 till
  • Laddar…
Nej dom avlyssnar inte samtal.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 8 till
  • Laddar…
"Avlyssning" är en sak, men sen ska man inte underskatta deras algoritmer. Och som andra nämnt, när ni godkänt villkoren har ni även godkänt datainhämtning. Någon som sett dokumentären "The great hack"?
 
  • Gilla
olleg07 och 9 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Det är ett helt vanligt och normalt kognitivt fenomen; när hjärnan blir uppmärksammad på något nytt i bild eller tal eller känslomässigt engagerad i något specifikt eller nytt så blir den mer sensitiv för just det. Dvs man ser eller hör helt plötsligt det överallt.
Inte från forskning men jag brukar nämna detta fenomen som "Snapple-effekten". Jag har sett Sömnlös i Seattle ett antal gånger men inte förrän jag själv, för första gången köpte en flaska och vred av locket på en Snapple-dricka, såg jag att det fanns med i filmen. Efter det "dök det upp" i flera andra filmer som produktplacerade Snapple men jag såg det först efter att själv ha gjort vridrörelsen och blivit medveten om hur flaskan såg ut.
Ett närliggande exempel från forskning är att för indiska gatubarn ser mynt större ut.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
El-Löken66 och 23 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det är ett helt vanligt och normalt kognitivt fenomen; när hjärnan blir uppmärksammad på något nytt i bild eller tal eller känslomässigt engagerad i något specifikt eller nytt så blir den mer sensitiv för just det. Dvs man ser eller hör helt plötsligt det överallt.
Inte från forskning men jag brukar nämna detta fenomen som "Snapple-effekten". Jag har sett Sömnlös i Seattle ett antal gånger men inte förrän jag själv, för första gången köpte en flaska och vred av locket på en Snapple-dricka, såg jag att det fanns med i filmen. Efter det "dök det upp" i flera andra filmer som produktplacerade Snapple men jag såg det först efter att själv ha gjort vridrörelsen och blivit medveten om hur flaskan såg ut.
Ett närliggande exempel från forskning är att för indiska gatubarn ser mynt större ut.
Det lärde skolan oss. Tror det var samhällsläraren.
Man blir lurad av vissa ljud eller intryck. Ett tag så körde de något som man skulle förknippa med coca cola, om det var att man öppnade en kapsyl eller vad de var kommer jag inte ihåg.
Sjukt är att om du tittat på en bil du tycker verkar trevlig så ser du den överallt senare trots att du aldrig sett de innan =)

Är man nojjig dock över telefoner så finns det bara en lösning.
Om man är rädd för att ens stadshemligheter skall läcka ut så får man slänga allt. Flytta långt ut i skogen bland el allergikerna och skaffa filt till röksignalerna =)
2152017124957PM_635_nokia_3310.jpeg
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Fast röksignaler är ju väldigt lätta att avlyssna ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TCG och 14 till
  • Laddar…
Men oj! Jag och frugan pratade om hennes gamla Nokia-mobil i går kväll (apropå att så mycket hänt på 15 år som döttrarna är helt omedvetna om). Och så dyker telefonen upp på en bild i den första tråden jag besöker idag. Otroligt!! :surprised::thinking::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
El-Löken66 och 54 till
  • Laddar…
Rkarlsson avlyssnar dej med andra ord... jobbigt läge!
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
P
Konfirmeringsbias
 
  • Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
Att det där Wärdshuset dyker upp i ditt flöde är nog så enkelt att förklara som att den bekantskapen du har, har ju varit där, och hade då med sig sin telefon. Då ser Google det, eller Apple om det var en Iphone, de loggar ju GPS:en hela tiden, sen efter det så är det en smal sak för deras algoritmer att skapa reklam som kan tänkas vara intressant för dig, eftersom ni är vänner på FB. Hade din vän lämnat sin mobiltelefon hemma den där dagen när hen besökta wördshuset hade du aldrig fått reklamen. Det finns inget företag som avslyssnar dig. Titta på "The great hack" på Netflix, så får du en djupare förståelse för hur saker hänger ihop.
 
  • Gilla
  • Älska
El-Löken66 och 9 till
  • Laddar…
Inget ovanligt,
Har du iPhone gå in på inställningar-integritetsskydd-mikrofon så kan du stänga av vilka appar som har rätt att ”lyssna”

jag kan säga att jag märkt skillnad på reklamen efter att jag stängde av där. Mindre relevant i mitt tycke.

kan även stänga av platstjänster på Facebook så minskar reklamen som är till lokala företag.

jag brukar anmäla den mesta reklamen i Messenger som sexuellt olämplig.

den må inte vara så, men de som granskar får ett jobb att göra
 
  • Gilla
  • Haha
martin1973 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.