Boräntorna har sjunkit de senaste två veckorna. Det finns flera anledningar till det nya positiva ränteläget, enligt en artikel i DN idag.
Dels har det blivit billigare för bankerna att låna på grund av ett lugnare läge på den internationella räntemarknaden. Riskerna att låna är lägre, med lägre räntor som följd.

Du kan läsa blogginlägget här: Nu är det läge att förhandla ner boräntan
 
Medlemmen fredl har en tremånaders bolåneränta på 2,55%.
 
G
Jag har en löpande rabatt på bolåneräntan på 0,72%-enheter under ett års tid. Därefter är det tid att förhandla om.
Har allt på rörligt för tillfället men om jag binder gäller rabatten.
Det är en bra deal och jag fick den för att jag bytte bank. Byt bank! Det är hur enkelt som helst och den nya banken fixar allt. Det enda man behöver göra själv är att skriva på lite papper samt att vänja sig vid ett nytt internetbank-system...

Får jag inte en bra rabatt när det är dags att förhandla om, då byter jag bank igen!!!
 
B
2.66 rörlig.
 
G
Hej.

Ni får väldigt gärna säga vilka banker ni har era väldigt långa ränter på!!!!!!!!!!

Samt vilken rabatt ni har inkluderat.

Svara, tack :)

///Mats 3.65% rabatt................
 
B
Är väl bättre att skriva vilket påslag man har. Har själv 0.75 vilket med dagens upplåningsränta skulle ge 2.64% rörlig ränta.
 
Ja, det är bättre för oss som är kunder hos SEB, men inte för de som är kunder på banker som inte anger vad de har för upplåningsränta och därför blir det svårt att jämföra om alla inte anger samma sak. Det bästa är att man anger vad har i verklig ränta efter rabatt (eller påslag) och att man också anger när den räntan slutar gälla (=nästa räntejusteringsdag om man har en 3 månadersränta). Om man har längre bidningstid än 3 månader (t ex 1 år eller mer) så får man istället då ange när lånet förfaller.
 
B
Är det bara SEB som presenterar sin upplåningsränta?! Då hoppas jag att fler kräver av de andra bankerna att den presenteras!
 
Ja, än så länge är det bara SEB som presenterar sin upplåningsränta på sin hemsida. Enligt http://www.svd.se/naringsliv/bransc...gor-som-seb-visar-upp-lanekostnad_7077131.svd ska Swedbank också göra det från och med den 25 april 2012 men någon sådan uppgift om aktuell upplåningsränta går inte att finna på deras hemsida. I alla fall kan inte jag finna någon sådan uppgift.

Vi presenterar SEBs aktuella och historiska upplåningsräntor på den här sidan http://www.byggahus.se/upplaningsranta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.