Så det kan bli.
För två veckor sedan hoppade vår fjärrvärmeleverantör av, så plötsligt stod vi med ett halvbyggt hus utan värmesystem. Tillbaka på ruta ett med att kolla leverantörer, priser, jord-, berg- eller vad värme det nu blir. Alla rör är dragna, ventilationen gjord och väggarna gipsade. Tokigt att välja värmesystem i efterhand på nåt vis, bråttom är det också...

För en vecka sedan fick vår snickare en stroke :'( .Inte alls roligt. Han verkar repa sig hyfsat, men ändå. Nu är det andra gubbar som tagit över bygget. Lite rörigt har det blivit, vi står tex utan kakelsättare för tillfället. Men huset reder sig nog, det är mer synd om snickaren.

Och inatt var det dags för det första inbrottsförsöket >:( Vid halvtvåtiden på natten backade det upp en bil på vår infart, och ut klev ett antal män med skumma avsikter. Våra högt älskade blivande grannar var som tur var på hugget (satt och kollade på TV och hörde bilen) och lyckades skrämma iväg dem innan de tog sig in i huset. Tyvärr blev grannarna hotade, en inte alltför trevlig erfarenhet.
Tjuvarna hade en personbil, så antingen var de bara och rekade eller så var de på verktygsjakt ???

Idag var jag på Hem o villa mässa och tecknade oss för ett villalarm. Så ett tag innan vitvarorna kommer ska det vara larmat i alla fall. Få se om vi har hunnit få varmvatten då också... :-/

Förvisso börjar man bli luttrad, men mest troligt är det graviditetshormoner. Hur kan jag annars vara på så bra humör? ::)
 
Nämen stackars människa - mkt otur på en gång. Förstår att du söker tröst. Det verkar iaf inte som det är saker du kan råda över. En herrans massa otur på en gång. Det värsta är ju kanske inbrottsförsöket även om man hoppas snickargubben blir bra. Bra att att du ser på detta med låsta dörrar/larm vilket säkert många missar.

Inte kul att bli av med ett nytt kök. Du kanske skall se över dina försäkringar också om olyckan är framme.

Hoppas nu allt går bra både med barn och hus  ;D
/Calle
 
Tröst... tja...ville nog mest häva ur mig lite elände bara. Tack för din omtanke, Calle.

Securitas kommer och installerar ett larm om ett par dagar, även om inte vitvarorna kommer ännu. Känns tryggare så.

Och snickaren verkar repa sig anmärkningsvärt snabbt. Hörde att han hade till och med varit ute och kikat på vårt bygge idag :) Borde väl vara hemma och ta det lugnt, fast det kanske är bra terapi att komma ut lite också.

Svåraste problemet just nu är att skaffa plats för värmepump och varmvattenberedare i tvättstugan. Det verkar fattas ca 2 cm på precis alla ställen för att det ska rymmas. Risk för otrevliga kompromisser med utanpåliggande rördragning kors och tvärs i hela tvättstugan.

Nåja, det sparkar i magen och jag mår bra.
Våra husproblem skulle väl knappast ens rymmas på Helena von Sassens lista...
 
Ojdå... det var mycket å en gång.. ta det lugnt med magen bara.. allt annat e petitesser o går att fixa, det e värre med det levande... ;) hoppas snickarn oxå tar det lugnt med den varningen som stroke innebär.. :-/
 
Usch vad mycket elände ni drabbats av på en gång !

Fick själv reda på idag att vår grävare kastat sig på ett flyg söderut då hans fru fått tid för en operation som de väntat på länge !
Vi hoppas de hittar en ersättare bums för vår tidsplan är extremt tight !

Det där med inbrottet verkar tyvärr vanligt på nybyggda hus då de ofta står tomma med sprillans vitvaror ett tag. Tur att de aldrig hann in !!!
Bra med vakna grannar !

Hoppas allt flyter på nu !!!

mvh
Kicki
 
Vilma skrev:
Securitas kommer och installerar ett larm om ett par dagar, även om inte vitvarorna kommer ännu. Känns tryggare så.
Otrevligt. Tänker ni ha larm som är aktiverat även nattetid?  :-/
 
Tack för allt stöd!
Efter mycket velande kom vi fram till att vi åker "hem" till släkten i påsk och låter oss bli uppassade några dagar :) Inte för att vi har tid, men det ska bli skönt att tänka på annat en stund.
Inte så mycket fixande som kan uträttas under helgen ändå.

Kicksan skrev:
Fick själv reda på idag att vår grävare kastat sig på ett flyg söderut då hans fru fått tid för en operation som de väntat på länge !
Vi hoppas de hittar en ersättare bums för vår tidsplan är extremt tight !
Det är mycket som kan äventyra tidsplanerna, känner igen problematiken. Hur hittar man en kakelnisse till nästa vecka för ett 2-veckorsjobb? Med goda referenser helst...



 
Webe skrev:
Tänker ni ha larm som är aktiverat även nattetid? :-/
Förstår inte frågan. När har man annars ett larm aktiverat?
 
Vilma skrev:
Förstår inte frågan. När har man annars ett larm aktiverat?
Jag har det aldrig aktiverat när jag är hemma i.a.f.......
 
Nu rullar det på som bara den, snickare målare och kakelsättare igång! Plötsligt håller hantverkarna på att köra om oss, vi som inte valt tapeter än :surprised:
Har inte fattat att det trots allt strul inte är SÅ många veckor kvar till inflytt.

Teresian, nu vet jag vilken tomt som är er! Spanade in grävaren häromdagen 8)
Inte så många meter mellan våra tomter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.