Har äntligen investerat i en r o p-hyvel. Den underlättar verkligen tillvaron. Har dock endast använt den i "solklara" situationer hittills. Den enda erfarenhet jag har av dessa maskiner härör sig från träslöjden (då jag inte fick använda den).

Jag har stor respekt för träbearbetningsmaskiner och tar naturligtvis detta visa forum till hjälp för att undvika de värsta tvärstoppen. Jag har konstruerat "möbelskridskor" och undrar nu om jag kan använda rikthyveln för att få släta sidor på den konstruktionen.

Kuttern kommer att möta i tur och ordning: en bit furu i längdriktningen, lite furu ändträ och en långsida furuplywood och avslutas med startbitarna i omvänd ordning. Lite utträngt lim ingår också i detaljerna.

Tror ni att det säger PANG?

Ps: Klart att det är tillåtet att fråga vad en möbelskridsko är för något. Ds
 
Ja??
 
Så länge arbetsstycket är i storlek så man kan föra det förbi kuttern utan problem ser jag inga skäl till att det skall gå fel, Givetvis under förutsättning då att limfogarna håller med.

Är man lite osäker så kan påskjutare vara en bra ide, de ser ut som en handhyvel utan skär och tanken är att påskjutaren tar smällen om något händer.

Självfallet så kör man med minimal spåntjocklek om man är tveksam.

/Kent
 
Det går utmärkt
Mvh Pär H
 
Det gick jättebra. Tog till endast 0,5 mm. Stationär hyvel är helt enkelt toppen!

Tack för de seriösa svaren!
 
Men vad är nu en möbelskridsko?
 
Så här ser dom ut. Har inte testat dom än. Hoppas de fungerar eftersom jag inte har någon som kan hjälpa mig att kånka med kort varsel.

Går inte att ladda upp någon fil. Det enda som dyker upp är Bygga Hus hemsida.

Har du någon förklaring till det?
 
bax skrev:
Men vad är nu en möbelskridsko?
Nu tror jag bildladdningen fungerar. Ser alltså ut så här:
 
  • PA090002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen hade jag nog valt en annan lösning eftersom jag instinktivt ser de hjulen som för små för att inte göra märken i parketten.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.