Tjena!
Köpte ett hus i april och det första jag fick göra var att byta ut en felaktig luft/vatten- värmepump. Bytte till en Daikin Altherma som jag fick en lite halvtaskig förklaring på hur den funkar och installatören återkommer inte till mig.

Enligt manualen skall jag kunna ställa in temperaturen i rummen men den ”fliken” finns ej på menyn. Har en som heter ”klimat” där jag antar att jag kan styra framledningstemperaturen som jag ställt in fast på 25c nu när det är kris i världen. Hur ska man förhålla sig till den temperaturen mot den faktiska temperaturen i rummen?

Tacksam för svar som en nybörjare kan förstå och undrar ni något om tåg kan jag svara på sånt :)
Nyinstallerad väggmonterad värmepump från Daikin i ett industriellt utrymme med synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmvisning av temperaturstyrningspanel med reflekterad spegelbild av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen manual om att ändra rumstemperatur med diagram och instruktioner, sida visar inställningsruta för 21 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller öppen en handbok om justering av varmvattentemperatur, med diagram och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framsida på en Daikin Altherma 3 R F+W installationsmanual med flerspråkig text och produktbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exakt vilken modell är det?

Finns innegivare monterad?

Följande text är saxad från sida 10 i bruksanvisningen, visserligen är det för scheman,
”Nödvändigt: Rumstemperaturschemat är endast tillgängligt om rumstermostatkontrollen är aktiv. Om framledningsvattentemperaturens kontroll är aktiv kan du programmera huvudzonens schema istället.”
https://www.daikin.eu/content/dam/d...9W)_4PSV629084-1_Operation manual_Swedish.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken modell är det?

Finns innegivare monterad?

Följande text är saxad från sida 10 i bruksanvisningen, visserligen är det för scheman,
”Nödvändigt: Rumstemperaturschemat är endast tillgängligt om rumstermostatkontrollen är aktiv. Om framledningsvattentemperaturens kontroll är aktiv kan du programmera huvudzonens schema istället.”
[länk] manual_Swedish.pdf


Det är en Daikin Altherma 3 EA75 enligt fakturan (skulle från början fått en som kunde kyla också).

Innegivare finns ej monterad. Är det något man brukar behöva installera extra för att få fler funktioner på själva pannan?

Jo precis var inne på det där också men tyckte att schemat kanske inte skulle ha något med den "fliken" att göra. Men gissar jag rätt att jag måste ha en innegivare för att få den funktionen eller finns den kanske inte alls på just denna modell? Konstigt att skriva med det i manualen i så fall..
 
Utan innegivare så går pumpen efter sin värmekurva som styrs av utetemperaturen och då även bestämmer temperaturen på framledningen. Lutningen på kurvan ska gå att justera så den passar huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.