Vi köpte en fastighet som är uppdelad i flera. Tomten på kartan (2850 m2) är egentligen ganska ointressant för oss. Vårat hus ligger på en höjd med en sluttning ner till den här tomten så den blir liksom inte brukbar. Dessutom är den övriga tomten mer än tillräcklig...

Men, som synes så går tomtgränsen i princip genom hörnet på vårat hus...

1. Hur exakta är dessa kartor?
2. Hur göra med väganslutning. Med tanke på lutningen finns ingen vettig möjlighet att dra vägen över vår tomt. Jag uppskattar att det är 20-30 meter mellan tomten och den passerande vägen (grusväg).

Detta är alltså VÄLDIGT lösa tankar just nu men hur går man vidare ifall man skulle vilja försöka sälja?
 
  • Karta som visar en fastighet uppdelad med en tomt på 2850 m2, omgiven av höjd, sluttning och en grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni inte är i akut penningnöd på konkursens brant tycker jag att ni absolut inte skall sälja.

På landet vill man inte ha grannar nära inpå och i synnerhet inte grannar som äger marken under ens eget hus. Det blir bara osämja och bråk och begränsad användbarhet på er fastighet.
Om ni eller era barn eller barnbarn till exempel vill starta något företag i uthusen eller hålla några får för husbehov eller hanterar större mängder ved och virke för husbehov så blir det bara ett enda evinnerligt bråk då man är inträngd på en liten ynklig bostadstomt. Dessutom kan det bli bråk om era stegar och ställningar på grannens mark då ni reparerar huset..... och bråk om grannens rostiga dumper som står förevigt parkerad och invuxen i videbuskar på hans mark en meter från ert fönster...... eller så kommer grannen på att ert hus måste bort för att det står på hans mark.

Även om ni inte använder den där jordplätten just nu vet ingen hur framtiden ser ut. När som helst kan arbetslösheten börja öka i Sverige och då gäller det att ha förutsättningar för nya slags inkomster. Rent praktiskt så finns det ingen annan slags fastighet som är så totalt oanvändbar i förhållande till sitt marknadspris som ett bostadshus eller en sommarstuga på en för liten tomt på landet.
 
Jag väcker liv i den här tråden igen.

Även om vi säljer den här tomten så har vi cirka 15 000 m2 tomt kvar på "rätt sida" om vårt hus. Det här ligger på vår baksidan och dessutom cirka 15 meter nedanför så vi skulle i stort sett bara se taket på det andra huset så det skulle inte vara ett stort besvär.

Men höjdskillnaden gör också att en väg över vår gård inte är aktuell utan den måste i så fall gå 20-30 meter över ängsmark som någon annan använder. Hur funkar det med sånt? Kan man begära tillstånd av markägaren och är de skyldiga att gå med på det eller hur funkar det?
 
Man kan ju alltid försöka få ett servitut. I första hand en frivillig överenskommelse med den markägaren. I vissa fall kan man tvinga sig till ett servitut.
 
Jag håller nog med heimlaga här ovanför, om ni inte står på konkursens absoluta brant så sälj inte. Det kan bli mycket elände.
Läs alla grannbråkstrådar här, det finns enastående besvärliga människor som det inte går att komma överens med eftersom det är konflikten som driver dem, de måste ha någon att bråka med.

Dessutom, om vägen till denna tomt måste dras över en annan grannes mark med ett servitut har ni ett mycket bra utgångsläge för ett ordentligt grannbråk, finns inget som är så "bra" att bråka om som vägar och vägservitut. Aldrig poppis att sälja en tomt och någon annan ska släppa till mark för väg med ett påtvingat servitut.
 
Jag tolkar det som att det är TS som äger ängen. ("ängsmark som någon annan använder")

TS: Om du kan få 1-2 miljoner förstår jag om du vill sälja, men hur mycket får du för en tomt i Västernorrland?
 
harry73
Först kollar ni hos lantmäteriet om det redan finns servitut för den tomten.
Sedan kan ni prata med grannen som äger ängen och förklara att ni vill bygga ett extra hus på gården och undra om ni kan få vägservitut.
Därefter begär ni förhandsbesked
Skulle er byggnad stå på den tomten få n ijustera gränserna (kostar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.