På semester i Norge såg jag fina gamla (40/50 el 60-tal) handtag till köksluckor.

Metall, silverfärgade med en ring man sätter in pekfingret i och öppnar luckan genom att dra ringen nedåt.

De var lite turbinformade, får en att tänka på gamla flygplan.

Någon som har en aning om vad jag talar om och vet om de finns i produktion?
 
::) Brukar inte de norska handtagen sitta på insidan? ??? :-/ ;D
 
Immobil skrev:
::) Brukar inte de norska handtagen sitta på insidan? ??? :-/ ;D
Har jeg aldri lagt merke til... ;D ;D ;D

Känner igen "snabelhandtagen", ja, men som man ser av bilden drar man den uppåt, inte nedåt som pesco skriver...försökt söka utan att hitta något bättre.

mvh hanneli
 
hanneli skrev:
Känner igen "snabelhandtagen", ja, men som man ser av bilden drar man den uppåt, inte nedåt som pesco skriver
8) Det beror på var/vilket håll man monterar dom. I överskåp drar man neråt. I underskåp drar man uppåt. ;)
/ Immobil, som är uppväxt med sådana handtag. :D

 
Elakingar. Jag ska leta reda på en bild (självklart fotat!) så blir ni nog gröna av avund. Inte på mig utan på dom som har såna... ;)
 
Nu vet jag xakt vad du menar, men kan fortfarande inte hitta någon bild på nätet... :p
 
8) Voila! :D

5181.gif
 
Immobil skrev:
8) Voila! :D

[bild]
Men...är inte det "snabelhandtag" ??? ??? ???
 
Om jag fattat Pesco rätt, så är det _inte_ dessa, utan det är...just det, det var den förbannade bilden jag INTE hittar.

Iaf, tror jag dom ser ut så här: Själva utförmingen på beslaget är fyrkantigt (om jag minns rätt) som man fäller in i dörren. Själva öppningsmekanismen är en metallring som ligger plant i beslaget, ingenting utanför som snabelhandtaget. Sedan drar man ut denna ringen när man öppner, och ringen sitter fast i beslaget klockan 6, så man drar då ringet utåt och nedåt när man vill öppna. Det följer då av detta att det er gropigt i ringens mitte så man får plats för en fing. Någon som blev klokare nu?
 
Fredrik.e skrev:
typ så här då ??
Jepp, sådana menade jag. Får se nu om Pesco håller med... ;)

hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.