Hej,

Har förälskat mig ett hus som står på en norrvänd sluttande tomt, i det norra hörnet av tomten, superdumt alltså! Nu vill jag höra input från er, dels ni med norrvända tomter (gärna sluttande då) och även er övriga, allt vad ni har att säga om norrvända sluttande tomter. Dels avseende sol, attraktivitet om man säljer, plantering, osv.

Hit me!
 
BirgitS
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
attraktivitet om man säljer,
Troligen lägre, t.ex. jag skulle nog aldrig gå på en visning av ett hus i en norrsluttning.

Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
plantering
Man får satsa på frodighet, vackra blad och liknande i stället för blommor i olika färg. Men sen är väl inte tomten så liten att inte vissa delar av den får sol och där får man passa på att sätta blommor i stället.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag skulle inte heller ens gå på visning på ett sådant hus. Det är så lite sol här i Sverige att man vill ta tillvara all sol man kan få. Tror de flesta tycker likadant.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017 och 2 till
  • Laddar…
hej! tack för er input! jag har valt att strunta i det huset och nöjer mig tills vidare med mitt fritidshus i strålande sydväst läge ;)
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Om läget på huset är sånt att man får morgonsol med härlig utsikt och att kvällssolen hinner komma runt i väster före middagstid skulle jag kunna tänka mig ett boende i norrläge. I övrigt ser jag nog bara fördelar med att bo i sydsluttning som jag gör nu. En positiv men samtidigt negativ sak är väl att huset kan vara svalare på sommaren. Under vintern höjer det driftkostnaden något om du inte får hjälp av solinstrålningen (som vi förvisso stänger ute med markis när det blir för varmt).

Om planen sen är att odla/plantera saker känns det som att allt blir förskjutet på våren. Vi har i princip snö kvar på norrsidan när sydsluttningen börjar vara bar och man kan börja jobba med krattning av gräset. Utan att riktigt veta känns det som att en gräsmatta i norrsluttning ganska lätt börjar innehålla en stor del mossa. Jag skulle nog föredra en skogstomt i ett norrläge.


Edit. Måste lära mig att skriva snabbare så att TS inte hinner ändra sig.
 
J Jerfed skrev:
Om läget på huset är sånt att man får morgonsol med härlig utsikt och att kvällssolen hinner komma runt i väster före middagstid skulle jag kunna tänka mig ett boende i norrläge. I övrigt ser jag nog bara fördelar med att bo i sydsluttning som jag gör nu. En positiv men samtidigt negativ sak är väl att huset kan vara svalare på sommaren. Under vintern höjer det driftkostnaden något om du inte får hjälp av solinstrålningen (som vi förvisso stänger ute med markis när det blir för varmt).

Om planen sen är att odla/plantera saker känns det som att allt blir förskjutet på våren. Vi har i princip snö kvar på norrsidan när sydsluttningen börjar vara bar och man kan börja jobba med krattning av gräset. Utan att riktigt veta känns det som att en gräsmatta i norrsluttning ganska lätt börjar innehålla en stor del mossa. Jag skulle nog föredra en skogstomt i ett norrläge.


Edit. Måste lära mig att skriva snabbare så att TS inte hinner ändra sig.
ja det måste du! HA HA

Jo det var fördelar såklart med sjöutsikt i väster, men det var så kraftig lutning på tomten mot norr så det kändes lite för knepigt för mig :)
 
  • Gilla
dlskeep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.