Hej, är det fler från Norrbotten, här, själv ska jag bygga i Sävast utanför Boden... ;D
 
Har alla flyttat till Stockholm??
 
Tyvärr, Göran. Du är nog den enda som bygger nytt i Norrbotten i år. ;)
 
Tror jag med, men jag bygger nog efter vintern, ja det borde flytta upp 500000 människor så ska vi nog få fart på denna landsände...
 
Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att bygga nytt där uppe?
 
Trevligt att höra, jag hoppas att ni lockas till sävastön, men sen kommer ju Sävastnäs också igång ffa när 97an får ny sträckning. Du behöver ej skriva till planavdelningen-de ändrar nu i aug till 250m2 i byggarea, 2 plan och taket tror jag ska bli valfritt.
Visste de inte det på Nolia?Hoppas vår tomt var rödprickad!

Ska bygga på södra maran, där kan man köpa till en halv tomt till för 16000, löjligt billigt för 450 kvadrat.

Huset blir nog ett funkis i ett plan, vi får se. :D
 
Erik_D skrev:
Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att bygga nytt där uppe?
Är det verkligen försvarbart att vi överhuvudtaget finns i Sverige??
Pinsamt att starta en nord-syddebatt. >:(
 
Pinsamt får stå för dig, jag ställde en väldigt enkel fråga.
Om svaret inte föll i god jord är knappast orsak till att ta ut detta på mig
 
Det finns 3 ställen där det är dyrare att köpa gammalt än nytt,Malmö,Stockholm,Göteborg..eller, just nu så verkar det att bygga blir billigare och billigare medan huspriserna går upp.
I mitt fall är det inte försvarsfullt att bygga, jag gör det för att jag vill.
Menade inte att sätta dit dig Erik :D
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Hmm, han jag talade med på Nolia var tydligen inte så insatt.

Sävastnäs kan faktiskt passa oss ännu bättre. Vi har inte brottom, ännu... Är den nya sträckningen av väg 97 beslutad eller bara en idé? Var inte markägarna i Sävast emot förslaget att dra om vägen?
Sävastnäs bättre? Längre till affär och till skolan ju?
97 kommer ju att byggas om men det är ju sträckninge som ska bestämmas, men det blir ju inte närmare älven iallafall så de älv(lika med flod för svealänningar och götalänningar) blir ju bra mark.
GS :)
 
Hej Göran, vad kul! Har bott i Boden i många år, men har nu byggt i Östergötland (vi hade så långt till släkten där uppifrån). Saknar kompisarna, vintrarna och de ljusa somrarna. Men inte myggen.
Södran maran, var är det? Finns det tomter i Sävast som Vittjärvshus inte har förstatjing på?

Och du Kalle dussin, det finns numera gott om nybyggare i Boden. Känner till och med några personligen ;)
 
Det tvivlar jag inte på. Jag har sett flera stycken här på forumet.
 
Vilma skrev:
Hej Göran, vad kul! Har bott i Boden i många år, men har nu byggt i Östergötland (vi hade så långt till släkten där uppifrån). Saknar kompisarna, vintrarna och de ljusa somrarna. Men inte myggen.
Södran maran, var är det? Finns det tomter i Sävast som Vittjärvshus inte har förstatjing på?

Och du Kalle dussin, det finns numera gott om nybyggare i Boden. Känner till och med några personligen ;)
Hej, mygg, vi har inga mygg ;D
Södra maran ligger på Sävastön, vid älven...Det är kommunens tomter, vittjärvshus har inget tjing på dessa.
Välkommen tillbaka! :D
 
Jag är utflyttad norrbottning och var uppe och byggde sommarstuga under 3 veckor i sommar. Under den tiden såg jag knappt en mygga. Det har varit betydligt mer mygg här runt omkring Stockholm...

Vilma skrev:
Hej Göran, vad kul! Har bott i Boden i många år, men har nu byggt i Östergötland (vi hade så långt till släkten där uppifrån). Saknar kompisarna, vintrarna och de ljusa somrarna. Men inte myggen.
Södran maran, var är det? Finns det tomter i Sävast som Vittjärvshus inte har förstatjing på?

Och du Kalle dussin, det finns numera gott om nybyggare i Boden. Känner till och med några personligen ;)
 
Dream_of_8848_alt. skrev:
Läst i tidningen idag att tekniske chefen i Boden föreslår kommunfullmäktige att besvara vägverkets remiss med att vägen bör dras med samma sträckning som idag men breddas till 2+2. Med en motorväg kring de fina tomterna i Sävastnäs blir de helt plötsligt inte så fina längre. Trolig byggtid var iofs inte föränn 2010.
Ja det blir det iså fall.
Så sävastön är väl bra alternativ-ett argument till-Boden har lägre kommunalskatt!
GS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.