Har en norrahammar 314 vedpanna från 1957.
Värmer upp huset utan acktank och så här års blir det ungefär 3 brasor om dagen.
Inte alltid men då och då så knackar / kluckar det i pannan med ca 10-15 sekunders mellanrum. Det är inga höga ljud utan svaga och men ändå tydliga med jämna mellanrum. När det väl börjar så håller det på en timme eller någon liknande.
Hittar inga delar som är lösa eller på annat sätt skulle ”bonka” av värmen.
är relativt ny i att leva med vedpanna så skulle vilja ta reda på vad det kan vara så jag inte gör något dåligt.
Kan det vara luft i systemet?
All hjälp och teorier uppskattas!
 
C callelu skrev:
nte alltid men då och då så knackar / kluckar det i pannan med ca 10-15 sekunders mellanrum. D
Du får en lokal kokning i pannan.

Har du en fungerande termometer i pannan?
Har du justerat in dragregulatorn?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jaha se där. Har talat med folk om att koka systemet och har som fått svaret.

-Om du kokar så kommer du märka det!

Det kanske inte gäller lokal kokning?

vår panna verkar strippad från alla förnödenheter som termometer och dragregulator. Primärluften har jag styrt manuellt med hjälp av en kil där jag ger mycket luft till en början och sedan strypa lite allt eftersom brasan tagit sig.

Men antar att även lokal kokning inte är så nyttigt och bör försöka undvikas?
 
C callelu skrev:
Jaha se där. Har talat med folk om att koka systemet och har som fått svaret.

-Om du kokar så kommer du märka det!

Det kanske inte gäller lokal kokning?

vår panna verkar strippad från alla förnödenheter som termometer och dragregulator. Primärluften har jag styrt manuellt med hjälp av en kil där jag ger mycket luft till en början och sedan strypa lite allt eftersom brasan tagit sig.

Men antar att även lokal kokning inte är så nyttigt och bör försöka undvikas?
Har vattenmantlad kamin som också ibland kokar lokalt innan trycket ökat tillräckligt i systemet brukar sänka tilluften en stund då.
 
Nej, det är inte nyttigt att det kokar. Det är byggt för att vara ett vattenburet värmesystem, inte en ångpanna! Systemet kan ta skada av kokning.

Dessutom skulle jag tro att det kokat bort en hel del vatten ur systemet, så du kan behöva fylla på.

Du behöver helt klart en eller flera termometrar till ditt system. Det finns enkla varianter som du helt enkelt sätter runt ett oisolerat rör, då behöver du inte skruva något med systemet heller.
 
Montera en dragregulator, en termometer på vattensidan samt en rökgastermometer så blir det lite enklare och du får lite koll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Då ska jag börja nysta i dessa grejer så jag kan ha lite bättre koll på vad jag sysslar med.
Var monterar jag en rökgastermometer på ett sådan system? Görs det i rökgaskanalen i själva pannan innan spjället?
 
C callelu skrev:
Görs det i rökgaskanalen i själva pannan innan spjället?
Så närma pannan som praktiskt möjligt.
Om den monteras efter spjället så tänk på att det inte blir för nära eftersom den kan hamna "i lä" bakom spjället och visa för låg temp.
 
Nu håller jag på att bli knäpp.
Jag har fixat lite termometrar och även bytt till en splitter ny cirkulationspump på hela vattensystemet.
Första eldningen från när systemet är helt kallt så börjar det återigen med dessa knackningar i pannan.
Har satt en termometer på oisolerat rör som kommer direkt ut ur pannan. Det visar strax över 30 grader. I dessa tider måste jag elda betydligt hårdare för att få upp huset till "normal" rumstemperatur.
Om detta är lokal kokning i pannan, hur i helsicke kan vattnet ut inte visa varmare än 33grader?
I filmklippet hörs det vilken typ av knackningar jag försöker beskriva.
 
  • Rostig, böjd rörledning med ansluten manometer i gråaktigt utrymme. Skuggor och smuts synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Har du nån termometer i själva pannan?
Har för mig det finns ett uttag på framsidan/ovansidan som passar.
Om du tar på nån oisolerad del på pannan, är den varm då?
 
Nä, jag har inte det tyvärr men lär väl tvingas installera en.
Men jo, pannan blir ju varm kring luckor och även på ovansidan (kommer bara åt fram och ovansida) där jag ställt en liten kaminfläkt.
Dock det låter som att själva knacket kommer i överdelen på pannan. Verkar även som att det lättare kommer när det finns lågor som slår lite högre för att sedan avta när det går över till glödbädd.
Om det är en rejäl glödbädd och jag slänger in 1-2 vedträn så tar det knappt en minut efter att de tar eld innan knacket kommer tillbaka.
Det finns ingen chans att det är fast luft någonstans som expanderar i värmen och sedan smäller till när det träffar pannans tak?
Bara spottar teorier då vattnet ut in är särskilt varmt. Min rörtermometer sitter ca 20 cm från pannan.
 
C callelu skrev:
Nä, jag har inte det tyvärr men lär väl tvingas installera en.
Men jo, pannan blir ju varm kring luckor och även på ovansidan (kommer bara åt fram och ovansida) där jag ställt en liten kaminfläkt.
Dock det låter som att själva knacket kommer i överdelen på pannan. Verkar även som att det lättare kommer när det finns lågor som slår lite högre för att sedan avta när det går över till glödbädd.
Om det är en rejäl glödbädd och jag slänger in 1-2 vedträn så tar det knappt en minut efter att de tar eld innan knacket kommer tillbaka.
Det finns ingen chans att det är fast luft någonstans som expanderar i värmen och sedan smäller till när det träffar pannans tak?
Bara spottar teorier då vattnet ut in är särskilt varmt. Min rörtermometer sitter ca 20 cm från pannan.
Intressant ljud! Det låter nästan som en "sejsmisk anomali" (obskyr filmreferens). Jag tycker det mest liknar ljudet av värmeutvidgning.
 
ylven ylven skrev:
Intressant ljud! Det låter nästan som en "sejsmisk anomali" (obskyr filmreferens). Jag tycker det mest liknar ljudet av värmeutvidgning.
Ja, någonting är det ju som händer i alla fall. För ska jag hålla min eldning så inte detta ljud uppkommer, ja då kommer det bli en väldigt kall vinter det kan jag lova.
Det jag egentligen funderar över är ju hur vida det går att "ignorera" eller om det är något som man verkligen bör göra något åt.
Tänker du att det skulle vara metallen eller vattnet som vidgas?
Det är svårt att säga men om örat läggs mot pannan så skulle jag kunna misstänka någon form av bubbla / luft i vattnet.
Har bra cirkulation i vattnet och får värme till alla radiatorerna så det vore väl konstigt om det inte cirkulerade fint i pannan då också? Och om detta skulle vara lokal kokning i pannan hur kan vattnet ut ur pannan inte vara varmare?
 
Det bästa är om du kan sätta ett T-rör i hetvattenuttaget på baksidan och i det T-röret sätts en termometer & en kran så att du kan avlufta.
 
Tack för tipsen. Ska försöka ordna upp systemet så det blir mer praktiskt att underhålla (är ny ägare av huset och hus för den delen).
Lyckades hitta en shunt så jag kunde stänga av husets del med alla radiatorer. Körde därefter pumpen på full gas ett bra tag och kan nu elda på mycket bättre utan att höra dessa knackningar. Så har möjligen varit luft fast i pannan som jag lyckades trycka ut när jag kortade systemet till att bara gå genom varmvattenberedaren.
Får hålla tummarna att det håller sig.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.