Jag har en ganska nyinstallerad normcentral i huset som sitter på väggen bredvid ytterdörren. Nu har jag tänkt isolera den väggen invändigt och i samband med detta bygga in all el som är där då det nu ser väldigt illa ut, särkilt eftersom tidigare ägare av huset har dragit vanliga utanpåliggande kablar och sedan slagit upp gips direkt på (man kan känna kablarna längs med gipsväggen :)

Min fråga är om man brukar sänka ned centralen i väggen eller om man låter din sitta kvar utanpåliggande som den är nu? drar man då in alla kablarna från ett hål i mitten bakom centralen? som det är nu kommer alla kablar in från sidorna.
 
Kablar och central får inte byggas in, ska du slå isolering på väggen så riv och dra nytt. Enda sättet, enda...
 
låter som en riktig hempulare varit i farten där :D:D
 
Centralen kan du sätta i ett infällt skåp, men kablarna under gipsen måste rivas ut.
 
Du måste som sagt ta fram kablarna bakom gipsen. Sedan kan du bygga på men kablaget måste vara åtkomligt genom tex. en garderobsdörr alt. demonterbar skiva. Det går bra att bygga in hela centralen med kablage i tex. ett skåp typ garderob.

Det bästa alternativet är naturligtvis att dra om elen i rör om möjligt men är nog lite mer jobb än du tänkt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.