Har precis fått våra golv slipade av en golvslipfirma. Dom är jättefina fast jag blir lite fundersam över vågigheten som man kan se om man lyser med en lampa längs golvet. varje kvist är högre än resten av golvet . Är detta normalt vid golvslipning ?





IMAG0775.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0793.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0792.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inget om detta men rent spontant så vet jag att det är svårt att slipa trä exakt plant samtidigt som kvistarna kan vara rejält mycket hårdare än fibrerna.

Är det mjukt att gå på så hade jag inte anmärkt på det. Någon annan som vet bättre kan nog svara om det är så här eller om det är dåligt gjort.
 
Om jag minns rätt så är kvistarna hårdare och därför tar inte slipen lika mycket där...
Därav vågigheten.
 
Oj! FY!

Jag har själv slipat ett golv för 15 år sen. Just mjuk furugolv. Men då fick jag veta att denna ska slipas först diagonalt! I båda riktningar. Just för att undvika vågigheten. Kvistarna är mycket hårdare. Kör man längst fibrerna, blir det som hos dig.
Jag slipade först med grov papper diagonalt i båda riktningar så att det blev slätt. Sen med medium diagonalt och en gång med medium längst fibrerna för att jämna till. Avslutade med fin papper endast längst fibrerna.
Det blev MYCKET BÄTTRE än ditt golv!

Pga hälsoproblem, letar jag själv efter ett företag som kan slipa våra golv. Men, ska de göra som ditt golv, får jag lära min son hur man gör. Inte vill man ha ett hav på golvet!?
 
ja, jag slipade själv två golv för första gången för nån månad sen och det blev inte så där vågigt, på nåt enstaka ställe blev det så pga jag stod still lite med slipen. dock osäker på om det är gran eller furu i våra golv.
 
Slipade mina golv själv med en HTC420 med 3 trissor och jag kan inte ens skönja att mina kvistar är högre än resten av golvet. Det där ser verkligen lustigt ut...

Mina golv är furu.
 
är det verkligen vid kvistarna det är högre?
koll om det är "vågor" på hela golvet med jämna mellanrum, vet du vad det var för golvslip? färg?

Jag fick vågor eller vad man ska kalla det för med min slip förut men nya remmar och lite service gjorde att dom försvann
 
Det ser märkligt ut för jag tycker nog att det ser ut som gropar efter kvistarna vilket tyder på att den som slipade inte var proffs och/eller saknar vana dessutom skall man slipa diagonalt så som redan nämnts.
 
Jag har slipat en del golv och det har blivit samma resultat, det syns faktiskt endast då det är nyslipat och i släpljus. Efter ett år var det inget som man tänkte på.
Min fundering är att golvet man slipar är ganska tunnt i förhållande till spännvidden på bjälkarna. De flesta golv är ca 22mm liggandes på 60cc reglar, maskinen kanske då få självsvängning, inte mycket men tillräckligt att detta fenomen skall märkas.
 
Ja, vågornas riktning tyder ju på att man inte slipat diagonalt, som man ska göra.
Så där ska det ju definitivt inte se ut.
 
thomasx skrev:
Ja, vågornas riktning tyder ju på att man inte slipat diagonalt, som man ska göra.
Så där ska det ju definitivt inte se ut.
Diagonalt slipar man bara med det grova pappret, sedan går man längs med ,med finare papper. Så var instruktionerna från golvsliparen, och jag är inte helt övertygad om att det är fel då det som sagt försvinner efter ett tag.
 
pbengtsson skrev:
Diagonalt slipar man bara med det grova pappret, sedan går man längs med ,med finare papper. Så var instruktionerna från golvsliparen, och jag är inte helt övertygad om att det är fel då det som sagt försvinner efter ett tag.

Vad är det som försvinner golvet? det kan vara så att man inte lägger sin tanke på detta problem men försvinner gör det inte fören man slipar golvet rätt.
 
cecar33 skrev:
Vad är det som försvinner golvet? det kan vara så att man inte lägger sin tanke på detta problem men försvinner gör det inte fören man slipar golvet rätt.
Visst kan det vara så, när allt är nytt är minsta avvikelse en bedrövelse, sedan släpper det (ibland).

Men jag har fått denna "vågighet" varje gång jag slipat golv, maskinerna (roterande vals) har jag hyrt och det kan vara så att maskinerna varit slitna.
 
jag har blivit upplärd av några av de bästa golvsliparna i min kommun...
ingen av dem har sagt att man måste slipa furugolv på diagonalen för att undvika vågor, dom kan iof ha missat det...

jag har slipat åtskilligt med kvm av furu/ek/gran golv, var några golv som jag fått vågiga och jag tror alla berott på maskinen, slitna remmar och / eller dåligt spända remmar

var hittar ni att man SKA slipa på diagonalen först? är iof inte medlem i gbr så jag kan ha missat nått...
 
Man kör bara första slipningen på diagonalen, men det pappret är brutalt grovt. Ser ut som någon limmat på grus.
(ex http://www.duri.se/catalog/mediacontent/files/instruktionsfolder_woodcenter_0801.pdf)
En annan tanke är att oftast ligger dessa furugolv på klena golvbjälkar, maskinen är tung och det kan bli resonans som gör vågorna om den inte är perfekt inställd.
Det averkar en del så att slipa om med samma metod går nog inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.