Fick nylagd asfalt på uppfarten hösten 2017 (innan vi flyttade in ) ovanpå befintlig som var en reparation. Nu i maj när snön var borta blev det fula märken och asfalten slets upp så fort man svängde med däcken vilket man gör om man ska åka in och ut ur Carporten. Kopplat till värmen.

Fick efter lång tid besked av dem som utfört asfalten (i sin tur anlitad av SRV som skadat den ursprungliga asfalten med sin sopbil) att detta är helt normalt under första året. Kan det verkligen stämma ? Se bilder. Tacksam för råd.

Första bilderna från maj i år och sista från början av september

Nylagd asfalt på uppfart med slitage och märken efter bilens däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd asfalt med skador och däckmärken på en uppfart, uppstått efter snösmältning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd asfalt med synliga skador och tecken på slitage på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd asfaltsuppfart med synliga slitage och märken efter bilens däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Om det är så att sopbilen förstört den ursprungliga asfalten och tvingats reparera så har dom antagligen anställt nån som gjort ett snikjobb för att få det så billigt som möjligt. Men det verkar som att detta har hänt förra ägaren innan ni köpte huset? Då blir det nog svårt att hämta nått.
 
Vi flyttade in 1 dec o såg inte problemet förrän i maj när det blev varmt. Upptäckte det då Postnord bilen vände om på vår asfalt. Skickade dem bilder o de gick med på att åtgärda om jag skickade in offert men jag vill vända mig till de som gjort jobbet i första hand. Tog 3 månader innan jag fick svaret ovan. Är det här fackmannamässigt gjort verkligen ? Måste ju kunna reklamera på något sätt.
 
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
tpsoft och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att man får sådana märken är att man manövrerar bilen fel i förhållande till asfaltens kvalitet.
Huvudregeln bör dock vara att man aldrig vrider på ratten när bilen står stilla. Beroende på fordon blir det ett ganska högt tryck på den lilla ytan som däcken utgör vilket kan leda till sådana skador, speciellt om det är varmt så asfalten mjuknar.
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Dessa märken får aldrig förekomma på asfalt om det nu inte är väldigt varmt.
Här är det utan tvekan dålig asfalt.
 
  • Gilla
freak och 2 till
  • Laddar…
Det där är en av orsakerna till att jag tycker det är slöseri att lägga asfalt på småvägar och privata gårdsplaner.
Skall det hålla så skall det göras ordentligt och då blir det dyrt. Snåljåpsasfalt håller inte och då kan man lika gärna snåla litet till och lägga krossgrus som håller.
 
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.