Hej.
Är det normalt med minusgrader i borrhålet? Har en ny CTC pump på gammalt hål, som enligt inspektören borde vara djupt nog. Huset står tomt och är lite dåligt isolerat just nu men golvvärmen kör.

Har vart rejält kallt några dagar, men nu är det varmare igen ute.
 
  • Digitalt värmeanläggningsgränssnitt som visar temperaturer och systemstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Det kan vara minusgrader i hålet nu när värmepumpen kör hårt men faller det under -5 °C kan det börja bli problem.
 
Inte ovanligt i gammal borra, din bör vara ca 20 år om det är efter byte av vp.
Min flippar mellan 0 till -1 på brine in efter snart 23 år.
 
Jag har ett borrhål från -99, 79 m...det är betydligt kallare.
Originalpumpen på 4,5 kW havererade i juni, det sitter nu en ny inverterpump på 7 kW. Det ska kunna känna av när det blir för kallt i backen och stötta i med mer el.
Innan jag avslöjar hur kallt det är, när blir det problem på riktigt?
 
Sämre verkningsgrad ju kallare brine är.

Som lägst brukar inkommande köldbärare vara i slutet av vintern, typ i mars. Då är det helt normalt med någon eller några minusgrader.

Lägre än 3-4 minus då blir det mycket eltillsats för att värma huset.
 
Mja...jag har -6-7 in, och -9,5 tillbaks ner i hålet...och pumpen drar ner när det blir kallare än -9.

Tillägg: Jag vet inte vad det varit för temperatur förr, med den gamla pumpen.
Jag fick tillträde i januari -14 och då hade huset stått tomt sedan augusti -13, det var varmt som en bastu i huset, och tjocka lager is på brinerören. Det är först nu med den nya pumpen jag läst av temperaturerna.
 
Efter 20 år är borrhålet ganska stabilt, oberoende av november eller april månad.
Nyare borrhål påverkas mera.
Tillsats utgår från vad huset har värmebehov så även med minus på inkommande brine behöver inte tillskottsel gå till.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...jag har -6-7 in, och -9,5 tillbaks ner i hålet...och pumpen drar ner när det blir kallare än -9.
Då ligger du så lågt att om det går justera pumpen (kan inget om nyare vp, så ett antagande).
 
C
Biggle Biggle skrev:
Är det normalt med minusgrader i borrhålet?
Ja, någon/några minusgrader är normalt, men, som jag tolkar bilden är -2 temperaturen på köldbäraren som pumpas ner i borrhålet och det som kommer upp ur hålet är 0°. Så det ser fint ut. Möjligen skulle man vilja att temperaturdifferensen var någon grad större, men nu visar den till synes också endast hela grader.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Är lite lurigt, jag ser inget mera än hela grader. Så inkommande brine flippar mellan 0 till -1 och utgående flippar -3 och -4 grader. Kan ju vara så hos ts också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för alla svar. Då slutar jag oroa mig helt enkelt. När det var varmare ute så var talen lite högre. Vi får se hur den pallar det hela om det blir riktigt kallt.. Dessutom skall det på ytterligare en 2-300 m golvvärmerör på systemet.
 
  • Digital display för värmesystem, visar temperaturer och inställningar, energiförbrukning, förenklade ikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Biggle Biggle skrev:
Tack för alla svar. Då slutar jag oroa mig helt enkelt. När det var varmare ute så var talen lite högre. Vi får se hur den pallar det hela om det blir riktigt kallt.. Dessutom skall det på ytterligare en 2-300 m golvvärmerör på systemet.
Hum, att belasta ytterligare bör du fundera på;)
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.