Var och köpte Biltema 30V-50 V-block kompressor idag. http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30V-50-17672/

Först det positiva:
+++++Går upp till 10 bar, återstartar vid 7 bar
++Avlång tank gör den lite lägre, den passar perfekt under min arbetsbänk
++Extra uttag finns på båda sidor av tanken och röret upp till regulatorn verkar grovt nog om man vill sätta dit nåt annat där
++Duktigt mycket mer kapacitet jämfört med de 999-kronors jag provat förut.
++Bra med den täckande kylkåpan och riktig fläkt, det blåser på bra över cylindrarna
+Verkar funka på C10 dvärgbrytare, blinkar inte så farligt i taket vid start, drar 2300W vid drift
+Snygg blå färg
+Låter kanske inte så lyxigt direkt, men knappast som att den ska ramla isär heller, inte alltför högt heller

Sen det negativa:
- Dräneringsventilen undertill "pös ju inte ett skit fast jag skruvade som f-n?!" så jag skruvade lite mer, PANG sa det och all luft försvann inkl. pluggen. :)

På temat kass kvalitet:
-Det pulsar ut luft ur insuget, läckande ventiler?
---Det pulsar ut luft ur vevhuset genom vevhusventilationen, kolvringarna läcker alltså
---Det följer med oljedimma ut ur vevhuset genom vevhusventilationen
---Den sprutade ner cylindrarna med denna oljedimma och det blev varmt=Det luktade gammal äckel-olja (inte fräsch olja) i hela garaget efter att ha kört den i max fem minuter, satte på en svamp över vevhusutblåset när jag såg det
----Oljan ser nu ut som grådassigt klägg i synglaset, antagligen beroende på det vatten som följt med bypass-luften in i oljan efter några minuters körning

Jag har provat två gamla Biltema "under 1000 kronor" 24-liter tank och en cylinder samttvå andra likadana små no-name. De har inte luktat nån olja! Men de orkar knappt driva en blåspistol.

Detta gör ju att jag varken har stor lust att be om att få en ny från Biltema, eller att köpa någon av de många andra likadana för 2000kr från Jula, Clas Ohlson, Verktygsboden eller Duabhuset.
Er erfarenhet?

Trots detta infann sig en mysig känsla efter att ha pumpat lite cykeldäck och fyllt på luft i relingen till poolen = jag måste ha en kompressor med en juste slangupprullare. :)
 
Det låter inte normalt och du bör åka tillbaka med den då den är ny och har garanti.

Mina övriga erfarenheter med kompressorer:
Jag upplever att det är vanligt att kompressorer läcker lite när dom levereras och skarvar kan behöva dras åt lite men då du har garanti bör du inte göra något själv som ev kan påverka kommande garantianspråk.
Det förekommer även ibland att det använts mycket tätningsklister på vissa ställen som kan släppa och fastnar i backventilen och då blir det ett väldigt pysande men det räcker att lossa rensmuttern på ventilen och ta bort det som samlats där eller sitter fast på "kulan" och hindrar stängning.

Bild på backventil.
8157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MR Wein
  • Laddar…
Jag har misshandlat Biltema 2.2kW kompressor med 25L tank (encylindrig) under tre år och enda som har gått sönder är ventilpaketet. Köpte ny sats på Feltema och nu är den som ny igen. Den har gått många timmar sen den köptes och har inte dragit någon olja och oljan är helt klar.

Alltså är det uppenbart något fel på din. Kanhända att en morgontrött kines har glömt montera kolvringarna?

P.S. Dräneringsventilen funkar så som du säger...det är bara att skruva upp och vänta, det kan ta en stund tills den blåser ut "gucket" i botten av tanken. I ditt fall har det säkert blivit värre av att kolvar läcker olja in i tanken.
 
Well jag menade att dräneringsventilen inte släppte ut något alls, förrän den skjöt ut och släppte ut allt. :)
 
Har varit och bytt den mot en ny. Som är precis likadan.
Den oljan såg inte lika äcklig ut dock, och har bytt oljan nu. Går absolut inte att använda kompressorn inomhus då det börjar lukta gammalt äckel när den blir varm.
ALLA biltemas icke-remdrivna har samma system. En plastbit med en kula i som inte har någon funktion och 2x3mm öppning rakt ut från vevhuset vilket jag tolkar som att alla läcker igenom till vevhuset och behöver ha ett öppet vevhus.
Kollade även på Julas 50-liters V-block, exakt samma skräp.

Den mycket servicevänliga personen på Biltema kundservice sa också att det blåser från vevhuset på alla deras kompressorer.
Vet inte hur jag skall göra riktigt.. Clas Ohlons och Jula har ju samma model. Duabhusets ser lite annorlunda ut.
 
Det beror ju inte på läckage. Kolvens undersida skjutsar ju luft fram och tillbaka i vevhuset.
 
Mjo, om kolvringarna var täta skulle ju luften bara pulsera in och ut, och satte man på ett tätt lock skulle inget hända.
Det BLÅSER alltså, jag kopplade in en slang o stoppade ner i en dunk vatten. Det bubblar och stänker rätt friskt. Täpper man för hålet byggs det snabbt upp tryck.

Dessutom borde det vara lite mindre med V-block eftersom de två kolvarna inte går i takt.

Alltså borde ett tvåcylindrigt remdrivet block vara optimalt, då går ju cylindrarna så att de tar ut varandras rörelser.
 
M
Duabhusets kompressorer tror jag är bättre, den jag köpte där har absolut inte det problemet iallafall.
 
Så bra! Vilken modell har du?
 
A
Jag har helt slutat köpa grejer på feltema, inte något under de senaste åren har nått upp till mina lägsta kvalitetskrav, det mesta är oanvändbart, har man tur kan man använda det en gång...
 
Lämnade tillbaka kompressorn idag. Efter att ha startat och tömt den 4-5 gånger för att motioniera den lite med ny olja tycker jag faktiskt att blåset från vevhuset minskade rätt mycket. Kanske till en acceptabel nivå. Men det luktar rätt mycket om både kompressorn och tryckluften. Det var rätt mycket metallspån i karet där jag tömde oljan såg jag idag. Blev mycket bra bemött på Biltema och killen där konstaterade väl ungefär att vill man slippa såna här bekymmer köper man en "riktig" kompressor.

Om någon undrar ger den 245l/min vid 6 bar, inte 195 som Biltema själva anger.

Det blir någon av Duabhusets remdrivna tror jag.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Jag har helt slutat köpa grejer på feltema, inte något under de senaste åren har nått upp till mina lägsta kvalitetskrav, det mesta är oanvändbart, har man tur kan man använda det en gång...
Jag köper inget på sprayburk eller tub där, egentligen inte maskiner heller, men de har mycket annat nyttigt och verktygen med 10års garanti tycker jag fungerar bra. Skulle INTE önska att Biltema försvann!
 
A
Nä feltema måste vara kvar som referens till...
 
Intressant. Jag tror att kvalitén varierar kraftigt beroende på leverantör av kompressorhuset.

Denna enkolvare köpte jag och har kört i tre år, den har gått väldigt långa tider (har använt den för att blåsa bort löv från hängrännor, kottar från uppfarten och allt möjligt), och den har inte dragit vevhusolja alls. Den verkar inte ha någon backventil på vevhuset heller (eller så har jag inte sett den).

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-17639/


Troligtvis är Biltemas nya V-block kompressorer av sämre kvalité?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.