Känns inte så där jätte normalt att värmepumpen visar 4 plusgrader när två andra termometrar visar det mer rätta med -2, -1, 0 osv. Är kan det skilja så?
Dem är på samma vägg också typ. Men en undra om inte givaren börjar ge upp?
 
Fel tråd
 
Redigerat:
alm82 alm82 skrev:
Fel tråd
Tillhör inte givare värmepump tråden? Vilken då?
 
Redigerat:
Jag skrev ett svar men det hamnade felaktigt i den här tråden 😌
 
alm82 alm82 skrev:
Jag skrev ett svar men det hamnade felaktigt i den här tråden 😌
Aha, då är jag med 😀
 
Anders Nylander Larsson Anders Nylander Larsson skrev:
Känns inte så där jätte normalt att värmepumpen visar 4 plusgrader när två andra termometrar visar det mer rätta med -2, -1, 0 osv. Är kan det skilja så?
Dem är på samma vägg också typ. Men en undra om inte givaren börjar ge upp?
Kör med standard svaret här på Byggahus:
Det beror på.
Ja det kan diffa extremt mycket mellan vad olika termometrar visar även på nästan samma ställe.
MEN
det man bör ha kolla på (som jag själv inte har) är hur mycket det diffar från början och så länge alla uppvisar samma differens vis samma temperatur över tid är det ok.
exempel
Säg att VPn visar 4C och den/de mätare du tycker är rätt 0C
VPn visar 25C och den/de mätare du tycker är rätt 20C
samt VP visar -10C och den/de mätare du tycker är rätt -12C
och så länge alla termometrar fortsätter att visa samma är det ok.
Men efter X antal år börjar VPn visa 8C då det är 0C, eller -15C vid -10 ... tja då har nog nått gått sönder
 
Anders Nylander Larsson Anders Nylander Larsson skrev:
Känns inte så där jätte normalt att värmepumpen visar 4 plusgrader när två andra termometrar visar det mer rätta med -2, -1, 0 osv. Är kan det skilja så?
Dem är på samma vägg också typ. Men en undra om inte givaren börjar ge upp?
Vad är det för värmepump?

Vår IVT gjorde så när NTC-motståndet som användes som temperaturgivare höll på att ge upp.
 
På vår gamla Thermia kan man kalibrera/justera så att värdet stämmer med det verkliga.
Och så har jag fått rengöra boxen ute (spindelnät/fukt) och ett byte av motståndet. Men då brukar det vara större felvisning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.