Här kommer en liten fredagsfundering. Kärlet på bilden, som jag gissar är expansionskärl för mediumet som pumpas genom borrhålet? har ett nivåstreck markerat av vår rörmokare. enligt denne är det normalt att nivån varierar lite, men ska det verkligen sjunka såhär mycket?
 
  • Expansionskärl med markerat nivåstreck och synlig nivåvariation för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivån ska inte röra sig så mycket om inte det finns luft i systemet eller att luft har kommit in i kärl å bytt plats med vätskan.
 
B
Densiteten på vätska beror på temperaturen. Tempen varierar ju med årstiden. Jag hade inte gjort något förrän det sjunkit mer. Det är ju långt ifrån risk att du får luft i kollektorn.
 
Nu då? börjar det vara dags att göra något??
 
  • Expansionstank för värmesystem med kopparledning och tryckmätare mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll på... inte för det är kris utan mer för då är det gjort.
 
  • Gilla
Pgam
  • Laddar…
Jo visst, jag ska fylla upp. Men indikerar detta på nått läckage eller är det normala variationer?
 
Det är ju ett slutet system med nästan samma tempraturer året runt så det ska inte egentligen vara så stor variation i nivå. Men blir det bara mindre å mindre så är risken stor att det läker någonstans å typ i 99 fall av 100 så brukar det vara inne å inte ute i borrhål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.