Hej

Har lite funderingar över vilken klassning ska man välja IP30 eller IP 55 i en friggebod centralen kommer att sitta i den kalla förråds delen av boden. men för övrigt inret som vilket rum som helst. Ser Jula har två Rutab med IP55 som verkar rätt rejäla och inte ruinera plånboken. Vad rekomenderar ni då många dissar Rutab? All el i boden är dragen i flexrör i väggarna centralen kommer matas med en 5 ledare på 2,5 kvadrat. Tanken är att dela på uttag belysning och värme troligtvis på eller 4 säkringar. några i resrv är ju inte fel heller. Ska kolla ett varv till med elektrikern men alltid bra med tips och råd
 
Är väl aldrig fel med hög IPklass om det inte kostar många kronor extra.
 
Käns bara lite fel gå ut med slangarna på utsidan för att sen in i skåpet men annars så känns ju IP55 skåpet från Rutab mycket rejälare än de smäckiga med IP30 från dem. Någon som kan tipsa hur många säkringar man ska satsa på ska det var med 3 16A med för ev 3 fas?
 
Satsa på bättre kvalité och slangarna ska in på baksidan av centralen.

//Patrik
 
Patrik ja utrymmet är tort kanske bättre gå på garo eller AEG då?
 
Mikael_L
halvproffset skrev:
Patrik ja utrymmet är tort kanske bättre gå på garo eller AEG då?
Ja det tycker i alla fall jag.
Ta en IP20-klassad central av erkänd kvalitet (Hager, Garo, ABB, AEG m. fl) istället för en av okänd kvalitet med högre IP-klass. Ja just i det utrymmet alltså, du ska väl inte ha bastu i friggan?

Elbutik.se och expressel.se t.ex. har relativt prisvärda centraler av erkända tillverkare.
 
Tänk på kondensrisken vid övergång varmt till kallt. Jag skulle inte sätta nån fasskena i centralen om den placeras kallt
 
Slangar som går från varmt till kallt är en klassisk kondensfara.

Jag skulle annars ha monterat centralen i den varma delen om någon del av förrådet är uppvärmt...
 
Mikael_L
Eller låta alla slangar löpa in undertill. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.