Besökte en vän som ganska nyligen köpt hus. En enplans-kåk på 90 kvm från 70-talet. Inga direkta "dumheter" som elgolvvärme eller jacuzzi och två personer i hushållet. Han ondgjorde sig över de höga elräkningarna. 7000kr/mån förra vintern och 4000-5000/mån iår en normal månad. Dom har en luft/vatten-värmpump från 2006. Gjorde ett snabbt överslag och tyckte inte stod rätt till.

Energibehovet på kåken borde ligga på kanske 20-25000Kwh. En värmepump tar ner det med ungefär 60% (mindre förra vintern t.ex.). Är det rimligt att dom borde ligga på 10-15000Kwh per år för värme? Vad borde de ligga på totalt om allt fugnerar. Jag tycker att det verkar som om själva pumpen inte fungerar och att det går endast på el-patron. Vad tror ni?
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Förbrukningen i kWh är ju alltid intressantare än den i kronor, då ju elavtal och avsäkring kan spela in.

Är hushållselen inräknad i siffrorna, så låter det väl inte så orimligt efter vad jag hör från vänner som har liknande anläggningar.

Januari var ju kall även i år. Var i landet anläggningen finns påverkar ju naturligtvis också.
 
P
Det är nog inte helt orimligt. LVVPen blir ju mindre effektiv när det är kallt ute och då går det år mer energi, dessutom slår de ifrån helt om det blir för kallt (min slår ifrån vid -15 grader) och då går elpatronerna in.

Mitt hus på ca 90 kvm i Värmland gjorde av med ca 11500 kwh förra året, inkl hushållsel. Jag gissar att uppvärmningen ligger på ca 9000 kwh.
 
Kan bara referera till min egen 70-tals kåk på lite över 200 kvadrat. Har L/L-pump och direktverkande el. Vår förbrukning så här långt i vinter har varit:

Nov - 1331
Dec - 2444
Jan - 1516
Feb - 2238

Detta är alltså inkl hushållsel, uppskattar den till ca 600-800 kWh.
 
Redigerat:
Som tidigare nämnt förbrukning i kronor och ören är ointressant. Däremot är det inte helt ointressant hur många pers. i hushållet har dem bott i eget hus tidigare eller i lägenhet med "fritt" varmvatten. Har dem kontrollerat tätningslister i dörrar och fönster. Hur tjocka är väggarna 70-tals standard på isolering var inte hög.Sist men inte minst vilka inställningar är det på pannan och vet dem att den fungerar som den ska.
 
Jag har inte kW siffrorna men vet att de två senaste åren har vår el legat på ca 20-22000 / år, då inräknat hushållsel. 2 vuxna på en tvååring, disk som går varje dag och tvätt + tumlare flera dagar i veckan men alla vitvaror är 2 år gamla. Men i övrigt inget direkt slöseri med el, lågenergilampor och släckt i rum vi inte vistas i. Huset är ett "oisolerat" tegelhus (parhus, så vi har ju en gavel mindre) från -20 talet, tvåglas kopplade fönster från 60-talet och ingen direkt isolering att snacka om upp mot vinden (kallvind). Uppvärming med luft/vatten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.