Hej
Har läst flera trådar men blir inte riktigt klok på detta med hettsen kring FTX system.
På energimyndighets hemsida så kan man hitta att det är 15 % av värmeenergin som går ut genom ventilationen.
http://www.swedishenergyagency.se/w...ET2006_57.pdf/$FILE/ET2006_57.pdf?OpenElement
Detta antar jag är vid normalventilation som uppges till 0,35 l/kvadratmeter eller 126kubik per timme. på 100kvm. Det ger ca 45 - 50 liter i timmen.
Idag så bor vi i sutteränghus -74 (direktel med L-Lpump, självdrag och blåbetong samt ett radonvärde på 420 på övervåningen och 560 i källaren. Ventilationen står mer eller mindre still då det nästan inte finns något drag alls. Även då det är kallt ute. Det kommer in lite luft vid springor osv kring fönstren men uppe på taket så kan man inte känna något drag ut från ventilationskanalerna där dom går ihop. Ligger idag på en årsförbrukning på 16 000Kw inklusive hushållsel.
OM jag sätter in en mekanisk frånluft som ger 50 liter i sekunden så borde jag alltså landa på en värmeförlust på 15% enligt schablonbilden ? . Detta är grovt räknat såklart. Kan det stämma ?
 
Redigerat:
Bara mekanisk frånluft ger ju 100% energiförlust dvs noll värmeväxling av frånluften.

Med FTX har du mekanisk till- och frånluft, samt värmeväxling däremellan. I bästa fall med roterande vvx uppnår man de värden du nämner.
 
Jo, det är klart att det ger 100% värmeförlust av den luft som går ut genom ventilationen om man inte har återvinning. Jag var nog lite otydlig med min fråga.
Enligt energimyndigheten och schablonbilden så är det 15% av den totala värmeförlusten som går ut genom ventilationen. 20 % genom väggarna och fönster/dörrar 35% (förmodligen med 2 glas kopplade vilket jag har hemma)
Detta varierar givetvis efter vad man har för fönster och vad man har för väggar samt tilläggsisolerat på vinden.
Givetvis verkar det ju bra om man kan återvinna 80% av de 15 % med ett FTX aggregat. dvs att man totalt sänkt värmespillet i huset med ca 11-12%. Nu är detta väldigt grovt räknat och om man ska räkna efter konstens alla regler med snitttemperaturer osv så blir det genast mera komplicerat. Men vi kan väl hålla oss till det enkla.


Men jag undrar hur mycket av värmen som går ut genom ventilationen vid normal luftomsättning ? Är det bara ca 15 % som energimyndigheten hävdar `? I sådana fall så gör det mig mindre orolig att sattsa på en vanlig mekanisk frånluft för att se om det hjälper mot radonet innan jag börjar installera ett FTX
Verkar det stämma det Energimyndigheten skriver om bara 15% ?
 
  • forlust01Wide.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där huset är i stort behov av tilläggsisolering. Ventilationsförlusterna torde i alla fall uppgå til 6-7000 kwh/år vid fläktdrift utan vvx.Om detta skulle vara 15% vad är det då för u-värde på kåken?
 
Så det är mera troligt att ventilationen på normal (dvs hälften av kubiken per timme). Gör en energiförlust på ca 6-7000Kwh på ett hus på ca 100 - 150kvm.
Det motsvara alltså 40-50% av värmen. ? ???
 
Redigerat:
  • Gilla
keras
  • Laddar…
Om man inte bor i en "spjälskrunt" som drar 60000 kwh/år.Då är ju bara förlusterna 10%,allting är relativt.
 
Tror snarare att en del har lite orealistiska förväntingar på vad deras FTX-aggregat kommer att spara in.
 
Ok, jag börjar med en vanlig mekanisk frånluft på 50 liter /sekund för att se vad radonnivån och vad värmeförbrukningen landar på. (utgå ifrån normal vantilation)Om radonnivån inte kommer ner till ca 200 eller om det sticker iväg ordenligt på värmeräkningen så blir det att sätta på arbetshandskarna och fördjupa sig i radonbidraget.
 
Hej!

Gjorde den här resan i fjol, monterade takfläkt med stegtrafo för att förbättra ventilation och få ned radonvärdena.
Monterade även spaltventiler i alla rum utom bad och kök för att få mer tilluft.

Radon innan åtgärd: 290 Beq/m3 , Efter åtgärd: 90 Beq/m3.

Har en del markradon, lite blåbetong samt ett visst tillskott från vattnet från egen brun.
Kan tyvär inte uttala mig om hur mycket detta ökade energiförbrukningen men boendekomforten har definitivt förbättrats nu med fräschare inneluft.

Har dock lite buller från frånluftdonet i nedre WC och övre badrum. Ska fixa det genom att montera ljuddämpare på vinden.

FTX system finns på listan men ganska långt ned...

Lycka till!

Mh Ulf
 
Tack för svar, det finns hopp :).
Ja ett FTX hamnar lite längre ner på listan.
Vi har 7 st 11x16 kopplade fönster som täcker vardagsrum och kök. Det är en hel del kall yta att åtgärda för inomhusklimatet. Både värmeeneri o buller. En kamin står på listan i inköp.
Givetvis måste radonet åtgärdas, det är ju en hälsorisk på sikt.
Ska köpa spaltventiler till fönstren och vid luftvärmepumpen så den värms upp när den kommer in.
 
Ulf, hur mycket beräknar du med att ha i frånluften ? Dvs vad satte du för motor l/s och på vilket läge på trafen har du på ?
 
Hej!

Jag köpte en TFKL 160:
http://www.ekb.se/documents/takflaktar tfkl fran ekb produkter ab.pdf

Jag har ca 217 m2 boyta.

Jag måste rätta mig angående styrningen, jag har en tyristorstyrning med skala 1 - 6, kör med inställning 2,5.

Ingen aning vad detta egentligen ger. Jag har trimmat så att jag får ett märkbart inflöde i spaltventilerna utan att det bullrar allt för mycket i frånluftdonen. Jag vill ochså undvika att jag får för stort undertryck i huset för jag misstänker att det finns en del markradon här.

De största jobben var att montera alla spaltventiler samt att fixa till ventilations huven på taket så att den fungerade ihop med fläkten. Själva fläktmontaget gick på ett kick...

Mvh Ulf
 
Redigerat:
Grattis förresten att du fick ner radonet till en så bra nivå
Då ska vi se TFKL 160 ger 395 m3/h det betyder 110l/s enligt
http://www.convertworld.com/sv/volymflode/Liter+per+sekund.html

Om fläkten är helt rak i sin effektkurva beroende på sin spänning (vilket den tyvärr inte är) och att man inte har något under eller övertryck. dvs om vi räknar helt efter pappret så har du mycket enkelt och högst teoretiskt en ökning med ca 18-20l/s för varje steg.
Om man ställer in tyristorn på 2.5 så blir det ca 46l/s. så mellan tummen o pekfingret kanske 40-50l/s
Nu är ju detta bara enkel matte och det verkliga resultatet kan nog bara mätas fram. (om det ska räknas går det åt betydligt mer omfattande formler och ingående omständigheter. Men jag gillar att hålla det enkelt mellan tummen o pekfingret. Och det kanske viktigaste i frågan är om radonet är nere på rätt nivåer vilket du lyckats med. Sen snegla på värmeräkningen o om det verkar hyffsad o det inte immar på fönstren så är allt OK.
 
EN annan intressant sak är att du teoretiskt ventilerar ca 45l/s och enligt boverket så ska du ligga på 0,35l/m2 dvs 0,35x217m2 = 76l/s. Att du fått ner ett förhöjd radonvärde genom att bara ventilera med hälften av "normal" ventilation låter lovande för att jag ska få bukt på det hela här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.