Vad har ni för elförbrukning i era hem?
Själv har vi:

Förväntad årsförbrukning:?
6 660 kWh

Genomsnittlig förbrukning:
546 kWh / månad

Är detta lågt eller normalt?
 
Det beror väl på vad du har för uppvärmning, hur många ni är i hushållet etc?

Eldar själv med ved och förbrukar ungefär 6000 per år. 4 pers 100 m2 + 100 m2 källare
 
Redigerat:
Hur stort är huset, isolering uppvärmning?

Hur många i hushållet?

6660kwh är otroligt lågt! Vi har 130kvm utan källare och bergvärme, gör av med ca 10000kwh.
 
Jag tycker 6000 är mycket :) Det har ju blivit lite av en sport av att förbruka så lite som möjligt
 
Jag tycker 6000 är mycket :) Det har ju blivit lite av en sport av att förbruka så lite som möjligt
Släck all belysning och laga mat på elspisen ;-)
 
7kwh gör jag av med. 160m2 och vedeldar. kommer öka när verkstaden är klar.
 
2+2 pers (tonåringar)
Vedanläggning, solanläggning, pool, 80+80m2
Huset är VÄL isolerat....
 
Tycker din förbrukning låter ganska normal, LeffeLufs
 
Jag fick elräkningen nyss, beräknad förbrukning 43182kh per år och det stämmer nog ganska bra.

Protte
 
Souteräng 2x110 m2 bergvärmepump: ca 15 000 kwh. Tidigare med vattenburen el 33 000 kwh. Bara att gratulera dig!

Pen
 
Tvåvånings villa med källare (uppvärmd), byggd 1930, 117+78m2 uppvärmd med bergvärmepump. Beräknad förbrukning 17.500kwh (har dock en server ståendes på 24h/dygn som drar cirka 90w).
 
Att värma med ved är ju (el-)billigt, men hur mycket skiljer det sig från bergvärmepump?
Med ved tillkommer ju drift av acktankar, cirkpumpar mm.
Hur stor ÖKNING av elförbrukningen tror ni vi skulle få ?

*mellan tummen och pekfingret*
 
Även bergvärme kräver cirkulationspump till huset, dock slipper du pumpen som laddar tankarna, men den går väl knappast så många timmar/år.

Sen tillkommer el fär att driva kompressorn till bergvärmen.
Om vi gissar att du tillför 15000kwh "vedenergi" idag så skulle din elräkning uppskattningsvis öka med 4-5000kwh med en bergvärmepump.
 
Låter ju iofs inte så farligt :)
Grymt tacksam för svaren och funderar vidare!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.