är det ngn som vet om den är bra? vi ska bestämma färg denna veckan... vi kan få väldigt bra pris genom min far om vi tar en nordsjö färg. vill ha en bra färg som är lätt att underhålla. ngn som har använt den? dela gärna med er av era åsikter...
 
Vi är i färd med att måla ett nybyggt hus, och 99% av alla vi pratat med säger samma sak: Måla med Nordsjö Tinnova VX!!

Både målare, färghandlare och privatpersoner. Till och med så nära som min bror. De är grymt nöjda.
Så det är nog en bra färg, helt enkelt. Den väljer vi. :)
 
sennen skrev:
Vi är i färd med att måla ett nybyggt hus, och 99% av alla vi pratat med säger samma sak: Måla med Nordsjö Tinnova VX!!

Både målare, färghandlare och privatpersoner. Till och med så nära som min bror. De är grymt nöjda.
Så det är nog en bra färg, helt enkelt. Den väljer vi.  :)
Och vad är detta för typ av färg olja,plast ?
 
Den finns nog i de flesta kulörer.
Man bryter ju färgen till den kulör man själv önskar, och då får man prova sig fram.

Jag fick ett tips när jag ringde en färghandlare, och det tror jag vi kommer att följa: begränsa er till två, tre eller fyra nyanser av en kulör som ni vill ha, och måla sedan första strykningen med de olika nyanserna på varsin vägg. Då ser man hur färgen blir på stor yta (man ser inte på små brädbitar eller skivor), och även i olika ljusförhållanden (kväll, dag, morgon, skugga, direkt sol).

I vårt fall, då... Vi vill ha antingen grått eller mocca/beige. Vi är dock rädda att kulören ska dra åt blått, grönt eller lila för den gråa, om vi väljer grått, eller mot rosa/aprikos om vi väljer mocca/beige.

Efter att ha strukit en gång, ser vi och bestämmer oss. Sedan målar vi andra strykningen med den kulörnyans vi valt. Den täcker ju ändå, och då blir det fint.
En förutsättning är naturligtvis att man, som vi tänkt, håller oss inom samma ljushet på färg, och inte funderar mellan mörkblå eller vitt, typ...

Bra, eller inte... Vi provar nog.
 
sennen skrev:
Vi är i färd med att måla ett nybyggt hus, och 99% av alla vi pratat med säger samma sak: Måla med Nordsjö Tinnova VX!!

Både målare, färghandlare och privatpersoner. Till och med så nära som min bror. De är grymt nöjda.
Så det är nog en bra färg, helt enkelt. Den väljer vi.  :)
Vad betalar ni för denna färg inkl moms ?
 
Vi har inte kollat runt ännu, så det pris jag har att räkna på just nu är 1 289 kr för tio liter färg. Vitt/obrutet kostar lite mindre, 1 199 kr/tio liter.

Grundmålningen sker med nån "oljebaserad utegrund", och den skulle kosta 789 kr för tio liter.


Enligt någon skulle Bauhaus ha nån kampanj på färg nu, men det vet jag inte själv säkert. Och dessutom kan man eventuellt få det priset hos "en riktig" handlare också, om man pratar lite.
 
sennen skrev:
Vi har inte kollat runt ännu, så det pris jag har att räkna på just nu är 1 289 kr för tio liter färg. Vitt/obrutet kostar lite mindre, 1 199 kr/tio liter.

Grundmålningen sker med nån "oljebaserad utegrund", och den skulle kosta 789 kr för tio liter.


Enligt någon skulle Bauhaus ha nån kampanj på färg nu, men det vet jag inte själv säkert. Och dessutom kan man eventuellt få det priset hos "en riktig" handlare också, om man pratar lite.
Och åtgången på färg/kvm ?
 
vad skönt att höra att det är en bra färg :D vi ska ha grått men har bara hittat en kulör som är lite för mörk... kan dom bryta fram vilken nyans som helst? vi har ju svarta takpannor och har tänkt att ha vita knutar och fönster... hoppas att det blir fint bara...
 
Draven:
Vad gäller åtgång, färgliter per kvadratmeter, står det på burken 6-8 kvm/liter, men enligt den här tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55598 stämmer det absolut inte.

Jag vet faktiskt inte, för jag har inte målat än, men det har ju de som skrivit i den tråden...



therese82:
Att bryta kulör och nyans är nog inget problem. Vitt finns alltid som grund. Är det en ljus färg man vill ha, slänger de i pigment i den tills det blir rätt. Mörka färger beställer de hem, tror jag. Men även då ska det gå att välja på många, många kulörer och nyanser, tror jag.

Vi har svarta takpannor, och ska ha vita knutar och vita fönster. Och en ljus färg på resten.
 
therese82:
var inte rädd för att prova en lite mörkare grå. Hi har precis börjat måla huset med en mörkgrå färg (jotun/demideek optimal = Labrador; NCS = S7502Y) och det blir super snyggt. Iblan ser den nästan svart ut ibland skimrande i grönt/grå. Färgen upplevs absolut inte som kall

Huset ligger inte i någon skog eller bland många träd utan på i bebyggelse på den skånska slätten. vi var lite oroliga att det inte skulle passa med en så mörk färg där.

Prova!!

//Tomas
 
Jaha nu var det en målare som sa "du ska ha flugger uteakrylat 25" vad säger ni om detta på en träfasad ?
 
Vi lät måla om hela vårt hus med Nordsjö Tinnova VX. Målaren var lyrisk, han hade aldrig använt en så bra färg.

Året efter målade min pappa en bod på vår tomt, han hade dessförinnan målat sitt eget hus Demidekk. Pappa målade sedan sommarstugan - med Tinnova VX.

Färgen är väl ganska dyr per liter, men min erfarenhet är att den räcker ganska långt.
Man behöver bara måla en gång också såvida det inte är trärent då man målar två.

Köp bra penslar som tar mycket färg.

"Tinova VX är en halvblank vattenburen alkydemulsions baserad täckfärg avsedd för utomhus målning av fasader och snickerier" (Nordsjös hemsida)

Den är alltså en vattenspädd färg vilket gör det hela enklare.
 
sennen skrev:
Vi har inte kollat runt ännu, så det pris jag har att räkna på just nu är 1 289 kr för tio liter färg. Vitt/obrutet kostar lite mindre, 1 199 kr/tio liter.

Grundmålningen sker med nån "oljebaserad utegrund", och den skulle kosta 789 kr för tio liter.
Enligt Nordsjö ska man inte grunda utan två strykningar med VX är det som gäller, endast grundolja på utsatta ställen som ändträ. Du märker att den sugar som "attan" vid första strykning på en sågad omålad panelyta och att andra strykningen är mindre slitsam.
 
nu när jag var i färghandeln idag så såg jag att det finns två tinova lasur färger... en vx och en v. den som heter v täcklasur skulle visst täcka bättre än vx lasuren :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.