Vi målade taket i badrummet med "Nordsjös Ready halvblank 40" vit färg...
Men nu när vi skall måla resterande tak så undrar vi:
Kan man använda samma färg?
Eller skall man ta en halvmatt?
Vad målar man förresten dörrfoder, golvlister & fönsterfoder med? Samma som taket eller annan??

Behöver tips & råd!

/Målar-novis ;)
 
I våtrum skall en speciell färg användas.

Vad gäller tak i övrigt brukar det vara gångbart med glans 7, i kök där man vill ha en mer avtorkningsbar yta så kan man köra glans 20. Glans 40 tror jag blir konstigt. Kolla på burken vad färgen är avsedd för typ av yta, alt fråga i affären.

Socklar och foder är lite olika, en del kör högblankt eller halvblankt. Beror på vilken effekt man vill ha. Det viktigaste är att det blir enhetligt, alla foder och socklar bör vara i samma glans för bästa resultat.
 
Våtrums färgen har samma glans som ready 40.
Målade själv mitt badrumstak med ready för tre år sen ser nytt ut.
Men i ett sovr. tak ser det nog inte bra ut försök med glans 7 elr 10.
Men det ska va en snickerifäg.
;)

 
"Ready 40 är en halvblank lackfärg för snickerier och stål inom- och utomhus.
Färgen användes främst för målning av snickerier inomhus, såsom köksluckor, dörrar, dörrkarmar, socklar, fönster och liknande.
Ready 40 ger en yta med bestående glans med hög motståndskraft mot mekaniska påfrestningar.
Ready 40 ingår i Tintorama Kulörsystem."

Nordsjös Bindoplast finns i 3 olika varianter, 3, 7 och 20. 3:an är helmatt, 7:an är matt och 20 är halvmatt. Gå in på Nordsjös hemsida och kika runt lite
http://www.nordsjo.se/
 
Anledningen till att man använder våtrumsfärg, t ex Nordsjö's Robust, i badrum är att den står emot vatten bra och det finns antimögelmedel i den.

Ready är som tidigare postare skrev en snickerifärg och om den ska vara i tak så skulle det vara om man vill ha täckmålad pärlspont eller liknande.

Vid målning med Bindoplast är glans 3 för rumstak, glans 7 för rumsväggar och glans 20 för kökstak o väggar. Vad och hur man vill måla är förstås en smaksak men det finns en anledning till att de olika färgerna är avsedda att måla med på vissa ytor.
 
Har använt min Ready till snickerier och stål men hur i hela fridens namn har ni resonerat som använt den som takfärg ?
Vad är det för fel på våtrumsfärg ?
 
Vi bad helt enkelt färghandlaren att ta fram en takfärg till vårat pärlspontstak som det sitter badrummet... Såååå fel kan det ju inte vara?!

Har köpt helmatt färg till alla de andra taken - och så speciell färg till spännpappstaken... Ska måla hela helgen :D!

drx skrev:
Har använt min Ready till snickerier och stål men hur i hela fridens namn har ni resonerat som använt den som takfärg ?
Vad är det för fel på våtrumsfärg ?
 
Ja,men då förstår jag! Visste inte att du hade pärlspont. Då är det ganska naturligt att man målar med Ready.
 
Blomman77 skrev:
Vi bad helt enkelt färghandlaren att ta fram en takfärg till vårat pärlspontstak som det sitter badrummet... Såååå fel kan det ju inte vara?!

Har köpt helmatt färg till alla de andra taken - och så speciell färg till spännpappstaken... Ska måla hela helgen :D!

[quote author=drx link=1138891751/0#5 date=1138982830]Har använt min Ready till snickerier och stål men hur i hela fridens namn har ni resonerat som använt den som takfärg ?
Vad är det för fel på våtrumsfärg ?
[/quote]

Underlättade ju att få veta att där satt pärlspont...... ;)
Då kan du ignorera mitt inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.