Tjo,

Jag roar mig med att stöka upp i en lägenhet och då passar jag på att byta eluttag och strömställare. När det var dags för uttagen ovanför fönstrena uppe i tak så upptäckte jag något besynnerligt.

Om jag mäter mellan nolla och tändtråd uppe i uttaget, då mäter jag ~58 Volt. Gör jag samma sak i ett annat tak-uttag två meter bort så mäter jag 30 Volt (ej samma tändtråd, kronbrytare). Tändtråden är ej inkopplad i strömställaren då även den byts ut, så den hänger alltså löst ur apparatdosan. Med andra ord så så mäter jag 58 volt mellan en FK tändtråd som ej är ansluten i någon ände och nollan.

Jag mätte även i apparatdosan där inkommande matning till strömställaren hänger ut och även mellan den och tändtråden som hänger bredvid så mäter jag upp samma skumma spänning.

Hur kan detta komma sig? Jag har jfb och mäter med en semiproffs-Fluke.

Jag kan tillägga att alla eluttag har 230V och om jag kopplar in en strömställare och lägger till den så får jag också 230V i tak-uttagen, men direkt jag slår från så mäter jag 58 och 30 volt.

Jag undrar om Fluken håller på att bli galen? Om jag mäter mellan en fas och luft så får jag typ 8V på fluken? :x

Jag kan tillägga att det enda som drar ström som var inkopplat var en arbetsbelysning. Jag provade även att slita ur den och slå från alla säkringar bortsett den som matar apparatdosan där strömställaren ska sitta.
 
Redigerat:
Icke inkopplade sladdar kan "laddas upp" om en strömförande sladd ligger bredvid men strömstyrkan är obefintlig.
 
Har läst på lite och det stämmer nog rätt bra. Det skulle förklara varför det är olika spänning i olika uttag, alltså att kabeln ligger bredvid olika lång sträcka.
 
Mät med en spänningsprovare så kommer du att få ett annat resultat (den har mycket lägre impedans än en DVM)image_5009.jpgzoomitemimg.asp
 
Stöt på liknande saker när en viss klant som på min firma kopplat brytarnas tändtråd på X plinten.:)(han vart inte långvarig)
 
Inget helt ovanligt fenomen, faktiskt.
Har någon gång suttit och snackat med några kollegor om just detta. Det dök upp en liten teori om att skräp och övertoner i nolledaren occkså kan bidra.
 
Eftersom fas och tändtråd ligger invid varandra från kopplingsdosa till strömbrytaren så bildar de tillsammans en liten kondensator. En sådan leder viss ström vid växelspänning.

Om du är nyfiken så kan du först prova att belasta med en lampa (ej lågenergi), om spänningen går ner till 0V så är det garanterat denna "kondensatorverkan". Om du vill så kan du prova att mäta ström i serie med lampan, troligtvis rör det sig om någon milliampere eller liknande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.