Hej!
Nytt normskåp, sommarhus/vill, PEN(4 ledare).

Jag blir inte klok på varför elektrikern har sammankopplat Jord och Nolla. Är det för att vi har förbrukare både utanför JFB (avloppspump, värme, kylskåp) OCH enheter bakom jordfelsbrytare (allt annat).

Det känns fel att ha gemensam nolla för lasterna på och utanför JFB. Att den dessutom är sammansatt med Jord/P känns inte heller rätt med JFB.

Försöker hitta information kring hur nollan ska hanteras (troligen ska den bakom JFB separeras, men bara den pga PEN).

Försöker hitta information hur jag gör ett test för att visa att det är rätt/fel.

Om du som svara inte har behörighet så vänligen ange detta.

Örn
 
Har du grupper både efter JFB och utanför JFB ska du ha två olika nollskenor i centralen.
 
Tack för snabbt svar.
Hur ser du på bygling till Jord? Korrekt innan JFB pga PEN, men inte efter den?
E
 
O
E EmilÖrn skrev:
Hur ser du på bygling till Jord? Korrekt innan JFB pga PEN, men inte efter den?
Före JFB är det ingen "bygling till skyddsjord". Det är en "bygling till PEN". Tänk efter en sekund, om den byglingen inte finns så hänger nollan fritt och saknar elektrisk förbindelse till elsystemet. Det är ett mycket allvarligt fel. Dessutom blir det lite svårt för en grupp som ansluts mellan L och N att få en sluten strömkrets när N hänger fritt i luften. Har du en flerfaslast kan du då istället få en sluten krets mellan faserna och kan det bli väldigt spännande om du har otur.

En JFB fungerar så att den summerar strömmen genom L1-L2-L3 och N. Om du då sammanbinder N efter JFB med N, PE eller PEN innan JFB så kopplar du förbi JFB och ström kan gå den vägen istället för att passera genom JFB. Resultatet blir att mätnigen skiter sig och JFB löser ut direkt.
 
Redigerat:
E EmilÖrn skrev:
Tack för snabbt svar.
Hur ser du på bygling till Jord? Korrekt innan JFB pga PEN, men inte efter den?
E
Lägg upp några bilder på hur det ser ut.
 

Bästa svaret

E EmilÖrn skrev:
Det känns fel att ha gemensam nolla för lasterna på och utanför JFB.
Ja det är fel. Här är en bild på hur man kan koppla med utgående huvudledningar och grupper utanför och efter JFBn.
Här byglar man inkommande PEN till N-plinten N2 som används för grupper utanför JFBn. Man byglar aldrig "från N till PE".
N-plinten för grupper efter JFBn (N3) är inkopplad via JFBn.

Elcentral med rätt koppling av huvudledningar och grupper med och utan jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är felkopplat i din elcentral t.ex med en gemensam N-plint så skulle det i princip finnas en bygel mellan N2 - N3 i bild. Detta kommer att göra att JFBn löser så fort man belastar anläggningen med en tung L-N-last så det är lätt att kontrollera.

Kylskåp ska ligga under en JFB.
Värme och avlopp kan möjligen ligga utanför, eller under en egen JFB, det beror på.

Jag har ingen egen behörighet.
 
  • Gilla
dabed
  • Laddar…
På många centraler sitter det även en "PENplint" där man delar upp ink PEN till PE och N samt till ev fortsatt PEN
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är fel. Här är en bild på hur man kan koppla...
Tack för mycket utförligt svar.

Hager normcentral. Missade byglings-stiften och det är som det bör och helt enligt din skiss, jag såg fel. Tack för din input!

Jag hade dock satt de två N-plintarna (samma rad, samma färg) ett steg ifrån varandra (enkelt att flytta) för att tydliggöra skillnad mellan de två N-plintarna.

Sorry, ingen bild.

Tack
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.