Hej

Bygger nytt hus och ville egentligen ha Plejd för mina 5 zoner (Ledspotlights) men merkostnaden mot av vanlig led dimmer var sjukt hög.

Så jag tänker att jag sätter dit Plejd i efterhand.

Hursomhelst så använder byggaren spotlights med inbyggd driver och en Schneider led dosuniversal dimmer.

Denna har inte nolla (neutralledare) medan Plejd kräver nolla.

Jag har frågat om nolla är framdraget - men de har de ej tid att kolla säger de.

Min fråga är om det är svårt att i efterhand dra fram nolla? Läser nåt om apparatdosor som oftast finns nära lysknappen.

Är lekman så en enkel förklaring uppskattas.
 
Jag tror att du lugnt kan räkna med att de inte drar fram några nollor som inte behövs i grundutförandet. Men samtidigt kan du lika lugnt räkna med en enkel operation att i efterhand göra så. Men riktigt säker kan man inte vara, de kanske knövlar in färdigdragen slang i väggarna så lite meck kan det bli. Det ska dock inte kunna bli värre än att du får ersätta alla ledaren i slangen, dvs dra in nya med de gamla som dragtråd.

Om du har en elritning så kan du se om det finns ett uttag i anslutning till strömställaren. Då finns chans till att det finns en nolla som passerar dosan. Och till sist behöver inte Plejdpuckarna placeras bakom strömställaren, den kan placeras där den får plats, i en kopplingsdosa på vägen som har en nolla.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo jag har el-ritning men den är som kinesiska för mig.

Men vad jag kan se så finns inget el-uttag i närheten.

Lägger till el-ritningen.
Spotlights zoner
Hall - 3 st
Kök 5 st
Badrum - 2 st
Trapp - 1 st
Badrum uppe - 4 st
Elritning av ett hus som visar zoner och placering för spotlights i olika rum inklusive hall, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Av alla strömbrytare jag hittat på ritningen så ser samtliga ut att ha en nolla som passerar, utom två trappbrytare, en i hallen och en vid trappen.
 
Kan du förklara det där med nolla som passerar? Är det nolla till alla el-uttag (vägguttag)?

Men vid hall och trapp behövs ju bara en Plejd om jag fattar rätt. 1 Plejd kan ha 1 eller flera knappar.

Så jag har inte ett så stort problem att sätta dit Plejd efter inflyttning?
 
Om strömbrytaren är sist på linjen, dvs slang/elrör slutar vid brytaren. Så är det nog endast fas och tändtråd som går fram till brytaren.
Fortsätter däremot slang/elrör efter brytaren till t.ex ett eluttag så skall det finnas fas, nolla och jord kabel till eluttaget. Och då passerar nollan dosan där brytaren sitter, dvs det finns tillgång till nollan bakom brytaren för att eventuellt sätta en Plejd där. Ja, det måste finnas nolla fram till ett eluttag annars kan du inte ta ut någon ström/spänning där eftersom kretsen inte blir sluten mellan fas och nolla.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Okej jag förstår vad du menar. Men då borde det vara problemfritt för alla ställen utom Hall och Trapp.

Hur gör man enklast där?
 
Borde finnas nolla att hämta i respektive kopplingsdosa som brytarslangen/röret kommer i från. Endera hämtar man nollan där och placerar Plejd:en bakom brytaren eller så placeras den i kopplingsdosan direkt om det finns plats där. Så slipper du dra nollan till brytaren.
 
Dum fråga men är kopplingsdosa samma sak som el-uttag?

Gissar att så inte är fallet - hur hittar men dessa kopplingsdosor?
 
Jag ser inga på din ritning ...
Antingen är de inte utritade eller så används inga, dvs man använder apparatdosorna som kopplingsdosor. Det är kanske inte riktigt klockrent. Annars ser man knutpunkterna på ritningen, var de skulle placeras, typ rakt ovanför strömbrytare.
 
Bara så jag får en sak klar. Nollan behöver inte gå till själva Spotlighten?

Utan nollan behövs för att Plejd "aldrig" ska stänga av sig, dvs möjliggöra styrning via mobil?
 
Kopplingsdosan sitter normalt där slangar/rör förgrenar sig. Kan vara en takdosa också, även vid apparatdosor kan förgrening förekomma men det är inte så vanligt.
Om jag ser rätt på din elritning så sker förgreningen i hallen i takdosan. I trappen är det lite svårare att se om förgreningen sker i en kopplingsdosa placerad högt upp på väggen eller i takdosan före på din elritning. Det behöver inte alltid se ut exakt så som elritningen visar. Ibland gör elektrikern lite annorlunda t.ex kan han/hon välja att göra fler fördelningar i en takdosa istället för att sätta en extra kopplingsdosa.
 
Jag gissar att jag får en uppdaterad exakt el-ritning vid inflytt? Som en korrekt karta av mitt hus el.
 
  • Gilla
Kristoferpet
  • Laddar…
Ett enkelt byta från dum till smart dimmer blev ju väldigt krångligt. Men jag kanske överanalyserar situationen.
 
Jag tror det, borde inte vara några problem med att göra ett byte längre fram.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.