Hej alla,

Jag är i färd med att bygga insyns/läskydd på delar av vår altan. Nu har jag kommit till den del som jag känner mig osäker på hur jag ska lösa gällande att jag inte vill ha grejer som är svajiga.

I ena änden av altanen, den som vetter ned mot gatan, ska jag ordna ett glest "plank" bestående av liggande ribbor. Det enda jag har att förankra i är själva altanen och husets fasad. Hade fasaden varit betong eller trä hade det ju inte varit några problem alls...men nu är fasaden vanligt rödtegel (huset är ett klassiskt enplans rödtegelhus med källare som alltid finns något område av i alla större och mindre samhällen i Sverige). Teglet är håltegel.

Jag känner mig nojig att borra, plugga och skruva planket i fasaden. Jag tänker att det kommer bryta när väder och vind påverkar planket och med tiden kanske försvaga teglet så det förstörs.

Så här ser min ritning ut:

3D-ritning av en altan med plank av liggande ribbor, som är fäst vid en röd tegelvägg och altanens golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändstolparna bygger jag av tre brädor, en kärna av 45x45 och "beklädnad" av 28x120. Beklädnadsbrädorna kommer jag dra ned på insidan av altanens bärregel samt ned till marken på utsidan. I det yttre hörnet sätter jag en bräda vinkelrätt mot dessa, så det hörnet tror jag kommer bli ganska stabilt. Frågan är bara hur jag ska göra med den inre delen, den som är mot fasaden.

Vågar jag borra, plugga och skruva in i tegelfasaden? Eller finns det någon annan, mindre riskabel, lösning på detta?

Tacksam för tankar och idéer. 😊

Mvh
Fred
 
Ingen som har några tankar om detta? 😕
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.