Jag tror redan jag vet vad svaret kommer bli, men vill ändå försäkra mig.

Jag bor i ett radhus från 70-talet. Hela huset är ojordat utom kök och tvättstuga (badrum och toalett har inga vägguttag), men ändå så bör jordfelsbrytaren fungera även i de ojordade delarna och när man kollar i dosorna (ja, det sitter inga lock på, men dem kommer dit inom kort) så ser det ändå ut som jord är draget, men uttagen är ojordade.

Iallafall, lite off topic. Det jag tänkte var om kablarna eventuellt börjar bli föråldrade eller om de kanske inte sitter ordentligt i apparatdosor, vägguttag eller likn. och kopplingsdosor. Jag har inte koll på hur noga man var med säkerheten då och om de kan ha lossnat under åren.

Tänker att jag bifogar en bild på hur en av kopplingsdosorna ser ut (flyttar inte på kablaget där inne, då jag inte vill peta i dosan och ni förstår nog varför...)

Kan också tillägga att vi ibland har flimmer i vissa lampor. Mest märkbart i lysrören (LED) i badrummet och fönsterlampa i vardagsrummet.

Ursäktar också om jag stör.
Mvh VZS, fortfarande under lärande på el-och energiprogrammet.
 
  • Oöppnad eldosa med kablar, ojämnt hål i grönmålad vägg, pågående elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
På 70-talet användes PVC-mantlad FK-ledning, och anslutningar gjordes med torix. Ingen av dessa åldras nämnvärt och fungerar lika bra idag som den dag de installerades. En korrekt monterad torix-koppling lossnar inte av sig själv.

Det är framför allt när hemmafixare varit framme och ändrat i anläggningen som dåligt återmonterade torix kan ge glappkontakt och gnistbildning. Även yngre eektriker verkar ha problem med torix då man idag använder andra typer av anslutningar och de inte alltid har fått lära sig, eller fått öva ordentligt, på hur de monteras.

Med det sagt så är det omöjligt att bedömma skicket på din anläggning utan att titta på den. Så känner du dig osäker behöver du anlita en elfirma som gör en inspektion, eller hitta någon annan du litar på som kan titta på den. Du kan givetvis ta en massa bilder och posta här, och det kommer finnas gott om folk som har åsikter. Det brukar dock rätt snabbt urarta till ren underhållning.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Det finns ingen anledning att oroa sig bara för att den är av den åldern. Däremot äldre, säg tidigt 50 tal och äldre. Då använde man isoleringsmaterial som åldras snabbt.

Sedan kan det givetvis finnas enstaka prylar i din elanläggning som behöver åtgärdas. Ex utslitna eluttag. Åter inte bara för att de är gamla. Men de kan vara utslitna om de använts mycket. OM det saknas petskydd bör du byta ut dem (framförallt om du har småbarn).

Annars så är den snabbaste och billigaste säkerhetshöjningen att installera jordfelsbrytare om det inte redan finns.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ingen jord i dosan?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det där flimmret kanske hade varit intressant att undersöka men i övrigt tror jag som övriga att anläggningen är ok.

Det går ju alltid göra en isolations mätning också för att få det svart på vitt.

Om du har jordfelsbrytare så har du ju en ganska säker anläggning. Japp den fungerar med ojordade uttag.
 
Tack så mycket för svaren. Det känns bättre nu. Vi har lärt oss lite om Torix i skolan, men knappt använt dem...

Jag hade fel, det är tändtråden som syns i dosan.
Mvh VZS
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Torix används inte så mycket nuförtiden. Jag brukar byta ut dem mot moderna toppklämmor om man kopplar om en sådan dosa.

Man får vara noga med att inspektera torix okulärt att alla trådar verkligen har god kontakt efter att ha kopplat en sådan.

Har rört flertalet torix där trådar varit halvlösa. Och rent av lossnat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag ser ingen jord i dosan?
Allt var ojordat!
 
A avh67f skrev:
Torix används inte så mycket nuförtiden. Jag brukar byta ut dem mot moderna toppklämmor om man kopplar om en sådan dosa.

Man får vara noga med att inspektera torix okulärt att alla trådar verkligen har god kontakt efter att ha kopplat en sådan.

Har rört flertalet torix där trådar varit halvlösa. Och rent av lossnat.
Det finns folk som misslyckats även med nya toppklämmorna.
Men hur mycket ser man vid en okulär inspektion? Det bästa sättet är att rycka. okulär besiktning? om du ser något som verkligen är löst? Då sitter den verkligen löst.
 
VZS VZS skrev:
Tack så mycket för svaren. Det känns bättre nu. Vi har lärt oss lite om Torix i skolan, men knappt använt dem...

Jag hade fel, det är tändtråden som syns i dosan.
Mvh VZS
Oroa dig inte för all skrämsel när det gäller torix. Jag skulle inte oroa mig.

Däremot... Finns det småbarn med i bilden eller är det på gång? Då skulle jag byta ut alla uttagen mot petsäkra uttag. Bara för att sitter en sladd i så räcker inte det. Kom ihåg, köp ojordade uttag och snälla köp inte skräp. Köp elko eller Shneider. Bättre kvalitet. Och ska du mer än en kommer du tacka mig. Varningen både clas ohlson, Jula samt biltema. Deras egna märken.... Tror inte nått uttag är bättre än någon annan. Jag tror inte är livsfarliga. Men jobbiga att koppla in och sämre plast.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.