Hej,

Håller just nu på att bygga ett flytande trädäck. 120x45 med C-C 60 som ligger på stenplattor. Hur nogrann skall man vara när man väger in det hela; Naturligtvis så vill man ju göra det så bra som möjligt, men med hänsyn tagen till att mina 120x45 ej är helt spikraka, så visar naturligtvis passet lite olika beroende på var man placerar detta. En rätskiva över några av balkarna visar att det lutar lite, dock fortfarande ganska lite, men fortfarande åt lite olika håll beroende var man placerar rätskivan.

Frågan är kanske filosofisk och svår att svara på, men hur har ni resonerat när ni vägt in ert trädäck; Själv tror jag mig kunna acceptera att jag håller mig hyfsat inom de två sträcken på vattenpasset, men skulle vilja höra hur Era golv sett ut.

Mvh
F

Ps. däcket blir 9x4,2 m, med 120x28 trallvirke.
 
Titta på reglarna hur de böjer sig, lägg ryggen/krökta sidan uppåt (den kommer ju att belastas och långsamt rätas ut ev). Om du vill kan du ju låta regeln hänga några mm ovanför stenen där ryggen är störst.

För avrinningens skull behöver du nog inte vara orolig, det mesta försvinner ju mellan springorna oavsett vart det lutar. Med små avvikelser kommer du inte att märka nåt när du går på altan.

Kjell G
 
värt att tänka på är att när du drar trallen (som i mitt fall var 34x145) så kan reglarna bli galet jämna. Det var lite skillnad mellan reglarna innan men jag tänkte att det spelar nog ingen roll. Nu är ju alla i våg p g a att trallen lyft upp dom som varit låga och nu är det ett par platser där dom hänger över sin sten... vettte fan vad jag ska kila med mellan plattorna och dom (numera) hängande reglarna. Några spikplattor mellan papp och regel tar kanske hand om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.