S
Jag lyckades inte väcka liv i tråden http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/61051-sprickor-i-takvinkel-tolerans.html så jag lägger här upp ett nytt ämne.

Vi byggde hus 2008 och har nu bott drygt 1 år i det. D v s vi är inne på andra vintern. Vi håller envist fast vid att "bojkotta" taklist i nästan alla våra rum men vi upplever också bekymret med sprickor (en del är rejäla, typ 4-5 mm) och då såklart mest nu under den torra vinterperioden. Vi tycker att vi nu haft tålamod vad gäller att huset/bygget skall torka ut.

Vi har försökt att trycka i latex. Under bygget så var det nog både spackel och latex och sedan gjorde vi ett försök sent i våras (fel årstid, yes) då övergången mellan vägg till tak fick sig en ny omgång med latex (och takfärg). Denna vinter har det väl blivit ngt bättre men skarvarna är ändå markanta.

Vi har gipsade innertak. Innerväggarna är endera murade (leca) eller reglade/gips.

Det måste ju finnas ngn beprövad metod här i världen, för alla de som (som vi) önskar bygga utan taklist!

"AndersS" skrev i ovan nämnda tråd om att han nyttjat en fogmassa med god tänjbarhet. Någon som kan ge ett konkret tips om Vilken som funkar bra??
 
Någon fogmassa som klarar 4-5 mm finns nog inte. Hur en så stor rörelse kan uppstå förstår jag inte. Hur stort är rummet?
 
Först undrar jag förstås - varför bojkotta taklist? (förstår det kanske mot tegelvägg...) men gips mot gips är ju taklisten som gör att det ser färdigt ut... tycker jag - vilket du inte frågade efter ;)

S.k. målarfog är ganska elastisk och går att lägga rätt tjock och annars kan du använda silikon. Den finns i olika färger och kapar du 'pipen' får du en skaplig fogsträng direkt.
Silikon härdar ju vanligtvis inte utan tar upp rörelser rätt bra.

Frågan är bara om de 4-5 mm blir 0mm nån tid på året? då lär du få en utklämd taklist av fogmassa/silikon - och kanske ojämt om nu rörelserna är ojämna...
är det snyggare än list??
urvalet lister är ju enormt - de måste kanske inte heta taklist för att användas som sån?:cool:

Annars har du alternativet att använda målarnas kantmaskering med en papperskant (längsmed maskeringsremsan). Måla den i takets resp väggens färg (hoppas det är samma :p) - så fäster du (limmar) maskerings'tapen' i taket och låter pappersdelen 'hänga ner' över skarven. Då rör den sig fritt upp o ner med taket och gömmer glipan...
 
Målarens kantmaskering?Kanske syftar nickan till papp/hörnremsan.
Viktigt bara att"vecka"den innan limning för att få ett rakt och snyggt hörn.Blir dock lite bakvänt nu när du smetat i fog.
 
Redigerat:
S
SvenD skrev:
Någon fogmassa som klarar 4-5 mm finns nog inte. Hur en så stor rörelse kan uppstå förstår jag inte. Hur stort är rummet?
Ca 68 kvm.
 
S
Nickan09 skrev:
Först undrar jag förstås - varför bojkotta taklist? (förstår det kanske mot tegelvägg...) men gips mot gips är ju taklisten som gör att det ser färdigt ut... tycker jag - vilket du inte frågade efter ;)

S.k. målarfog är ganska elastisk och går att lägga rätt tjock och annars kan du använda silikon. Den finns i olika färger och kapar du 'pipen' får du en skaplig fogsträng direkt.
Silikon härdar ju vanligtvis inte utan tar upp rörelser rätt bra.

Frågan är bara om de 4-5 mm blir 0mm nån tid på året? då lär du få en utklämd taklist av fogmassa/silikon - och kanske ojämt om nu rörelserna är ojämna...
är det snyggare än list??
urvalet lister är ju enormt - de måste kanske inte heta taklist för att användas som sån?:cool:
Det är inte gips mot gips, utan takgips möter murad innervägg. Tycker att det vore snyggt att låta dessa ytor (båda vitmålade) gå upp i varandra, utan list som bryter av.

Ja, sprickorna blev i princip 0 överallt i somras å ja, jag är beredd att att få en "ås" av fogmassa när ytorna trycks ihop sommartid.

Det där med målarens kantremsa är jag inte riktigt med på.

Det blir kanske till att inse att naturlagarna är sådana att det inte går att eliminera sprickbildningar som resultat av rörelserna under olika årstider.:(

Lite extra surt att i så fall tvingas till den slutsatsen, efter det jobb som ändå lagts ner på utmaningen - å då väntar ju dessutom X antal timmars arbete med lister och målning (vet att det finns vitmålade att köpa men den vita kulören lär väl tyvärr inte passa...) :S:@
 
Tommy66 skrev:
Det är inte gips mot gips, utan takgips möter murad innervägg. Tycker att det vore snyggt att låta dessa ytor (båda vitmålade) gå upp i varandra, utan list som bryter av.

Ja, sprickorna blev i princip 0 överallt i somras å ja, jag är beredd att att få en "ås" av fogmassa när ytorna trycks ihop sommartid.

Det där med målarens kantremsa är jag inte riktigt med på.

Det blir kanske till att inse att naturlagarna är sådana att det inte går att eliminera sprickbildningar som resultat av rörelserna under olika årstider.:(

Lite extra surt att i så fall tvingas till den slutsatsen, efter det jobb som ändå lagts ner på utmaningen - å då väntar ju dessutom X antal timmars arbete med lister och målning (vet att det finns vitmålade att köpa men den vita kulören lär väl tyvärr inte passa...) :S:@
Takvinklar är aldrig kul. Jag vill bara tillägga att riktigt kraftig sprickbildning/krackelering kan äga rum trots att huset inte rör sig en millimeter. Kombinationen matt färg och latexfog är inte alltid en bra kombo. Vad har ni använt för färg och latex?
 
köp skarvremsa till hörn och använd hybridfog innan målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.