Bor i villa med kommunalt VA. Villan är byggd 2011 och innan dess fanns ett äldre hus och borrad brunn (90 m djup enligt säljaren). När vi byggde villan hade vi planer på att utöver det kommunala vattnet även dra in (separata) ledningar för att utnyttja det borrade vattnet. Det har dock inte blivit prioriterat att dra in det vattnet och nu har vi så sakta börjat tänka om kring behovet. Kanske är bättre (enklare o billigare) att utnyttja det borrade vattnet som sommarvatten till trädgården och som nödvatten om krisen kommer?
Vad jag önskar är alltså att dels få igång den elektriskt drivna vattenpumpen och dels installera en handdriven dito.
Kvar i ett förråd står den gamla hydropressen och nedsänkt i brunnen ligger den gamla elektriska vattenpumpen och upp ur brunnen kommer elkabel och PEM-slang. I teorin bara att koppla ihop med andra ord… Nu ett gäng frågor:
1. Är det rimligt att anta att den elektriska pumpen fungerar efter sisådär 12-13 år nedsänkt i vatten?
2. Behöver jag hydropressen i mitt syfte (trädgård + nödvatten)?
3. Hur gör jag med en handdriven pump - går en dylik att kombinera med en gammal elektrisk pump i samma brunn?
4. Finns kombinerade elektriska/handdrivna pumpar att tillgå?
5. 90 meter är djupt - kommer jag öht kunna använda en handdriven pump?
…och säkert ett ytterligare gäng frågor i takt med att projektet fortskrider… :)
 
1. Prova?
2. Jag skulle behållt den, så slipper pumpen starta för varje småskvätt man tappar ur.
3. Med en pump i hålet skulle jag säga att du behöver en slang/ett rör ned bredvid.
5. Vatten kan man bara suga ca 9m upp, men det finns varianter av pumpar där man har pumpdelen nere i brunnen och har ett stålrör och en stång mellan ovandel och pumpdel.
 
90 meter är minst dubbelt så djupt som de mest avancerade handpumparna klarar. Att hålet är 90 meter säger dock inte så mycket om hur högt vattnet står. Säg att du har vatten redan 25 meter ner, då kan du pumpa upp det. 50? Näe. De vanligaste (?) är gjorda för grävda brunnar och tar vatten på en handfull meters djup.

Jag tycker handpumpar är fantastiskt vackra, men det är dyra grejer. Och det låter inte som om du har bra förutsättningar för en sådan.

Vad gäller den gamla pumpanläggningen borde den funka. Hydropressen behöver du för att jämna ut trycket så att pumpen slipper slå på och av så fort du öppnar munstycket på slangen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
1. Prova?
2. Jag skulle behållt den, så slipper pumpen starta för varje småskvätt man tappar ur.
3. Med en pump i hålet skulle jag säga att du behöver en slang/ett rör ned bredvid.
5. Vatten kan man bara suga ca 9m upp, men det finns varianter av pumpar där man har pumpdelen nere i brunnen och har ett stålrör och en stång mellan ovandel och pumpdel.
”1. Prova?” - briljant! (Obs - ej ironiskt!) Ja det är förstås enklaste sättet att få redan på om den fungerar. Jag var dock mest fundersam kring livslängd och om pumpen måhända går igång men riskerar att skära redan efter en kort tids användning då den stått i vatten så länge. Men det är nog en omöjlig fråga att besvara inser jag nu.
 
Låter som att jag bör börja med att ta reda på hur djupt ner det finns vatten och i samband med det även prova om pumpen fungerar… och det låter vettigt att en handpump har en egen slang och därmed är en helt separat installation som bara råkar dela samma borrhål. Handpumpen behöver ju heller inte vara av den klassiska och vackra typen om det finns mer effektiva handpumpar som klarar större djup.
 
A axxa skrev:
”1. Prova?” - briljant! (Obs - ej ironiskt!) Ja det är förstås enklaste sättet att få redan på om den fungerar. Jag var dock mest fundersam kring livslängd och om pumpen måhända går igång men riskerar att skära redan efter en kort tids användning då den stått i vatten så länge. Men det är nog en omöjlig fråga att besvara inser jag nu.
Risken finns väl att den rostat ihop, men nu finns den där och är "gratis".
Kanske går att plocka upp och motionera den :thinking:

Vatten går inte att suga mer än 9m, därefter så väger vattnet för mycket.
 
Ok, nu har jag rekat brunnen. Något sitter fast ca 1.5 meter ner så jag kan inte mäta vattennivån. Till saken hör att en grävmaskin bökade runt brunnen när vi byggde huset och det verkar som att foderröret (i plast) är knäckt/böjt ca 70 cm ner vilket omöjliggör att se vad som fastnat eller att fiska upp pumpen med mindre än att jag gräver ut och rätar upp foderröret, vilket förstås inte är någon större insats om det inte vore för den stenbelagda uteplatsen som nu finns kring brunnsmynningen… hur som helst - jag hittade följande info på SGU gällande vår bergvärme-installation (typ 8-10 meter från vattenbrunnen). Tolkar jag informationen rätt att det borde finnas vatten på 5 meters djup och att jag därmed skulle kunna installera en handpump? (Kuriosa - om uppgiften om vattenbrunnens djup stämmer, 90 meter, varför borrar man så djupt om grundvattnet börjar redan vid 5 meters djup - borde inte typ 10-20 meter räcka?)
Skärmdump från SGU, visar borrningsresultat för grundvatten i Haninge, Vendelsö, med grundvattennivå markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A axxa skrev:
varför borrar man så djupt om grundvattnet börjar redan vid 5 meters djup - borde inte typ 10-20 meter räcka?)
Det beror på tillrinningen. När pumpen går och man spolar vatten så sjunker nivån i hålet eftersom det vanligtvis inte rinner till lika snabbt som man pumpar ur.
Skulle pumpen sitta strax under vattenytan hade den gått torr ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.