Vi håller på att bygga om vid en kattvind för att få en liten garderobsdel till ett sovrum. Har vad jag har förstått ramverkstakstolar.
När jag har inspekterat kattvinden hittar jag ett "extra" snedstag av klenare dimension som jag ej kan hitta på beskrivningen ( http://www.traguiden.se/konstruktio...k/ramverkstakstol---takstol-taklutning-11-45/ )

Är det ett nödvändigt stag eller har det bara satts dit innan innerbeklädnaden kom på plats för att stadga upp?

Min tanke är att isåfall ersätta med en 45x95 vertikalt som fästs med spikbeslag mot takstolen och som sedan förses med gles 28x70 cc30 efter plastning, låter det som en vettig ide?

Mörkt vindutrymme med träbjälkar och lutande takstolar, sparsamt belyst, oinredda träplankor, enkel konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion på en kattvind som visar takstolar och ett mindre snedstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är nästan säkert att de är bärande och får inte ändra på utan papper från konstruktör.
 
Förmodligen ingen lastbärande funktion, utan är till för att staga upp taket (främst under byggnadstiden).
Låt det vara kvar, så slipper du att riskera obehagliga överraskningar …
 
Förmodligen är dessa stag spikade i golvbjälken och har då dels till uppgift att förankra takstolen bättre dels att förkorta golvbjälkens spännvidd. Vill du ta bort dem måste du först kontrollera golvbjälkens dimensioner och last. Enklast är att låta dem vara.

Fin virkeskvalitet med kvistren (nästan) fur.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Det låter ju klart som att jag bör låta bli dem om jag inte vill skaffa mig massa merarbete. Tack för alla bra svar :)

Då lutar det åt 45x45 på sidan om snedsträvan och låta den sticka ut delvis från den nya väggen, eventuellt klä in den med gips.
 
Mikael_L
Ja om du menar diagonalstaget i 45° mot horisontalplanet så är jag på samma linje som några andra skribenter; det kan mycket väl ha en konstruktiv funktion.

Troligen skulle jag t.o.m säga, svårt att se någon anledning till att annars sätta dem.

Staget förkortar spännvidden och minskar därmed svikten i golvet, samt förbättrar sammanfogningsstyrkan avsevärt i leden mellan golvbjälkar och överram.

Det är däremot svårare att räkna statik på takstolen i nuvarande utformning, då den inte består av slutna trianglar. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tänkte återkoppla lite.

Stagen blev målade istället för inklädda, tror det blev lite rymligare/ljusare. Fick i efterhand tag på bygglovsansökan där takstolarna var utritade med just dessa stag i konstruktionen och med vilka virkeskrav och dimensioner som gällde.

Målade stödstag i trä står i ett hörn av ett rum med laminatgolv och ljusgröna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade vita stag i ett ljust rum med snedtak, trägolv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Tomas
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt snyggt ut! Bra att du återkopplade så att fler kan se att det lönar sig att tänka efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.