Hej, ännu en fallfråga;

skall inreda badrummet på ovanvåningen i vårt nybyggda hus.
Skall ha plastmatta på golv, Fibo Tresbo på väggarna. Ingen golvvärme.

Det ligger golvspånskiva på golvet idag med en fallskiva runt golvbrunnen.

Är det nödvändigt med fall i hela badrummet eller räcker det med ett lokalt fall runt brunnen?
 
Måste räcka med lokalt fall i duschen. Att ha fall i hela badrummet känns lite överkurs.
 
Vad vill du ha för svar? Det korrekta (enligt mig) får du om du läser BKR's branschregler.
 
Nyfniken skrev:
Vad vill du ha för svar? Det korrekta (enligt mig) får du om du läser BKR's branschregler.
Det var en konstig motfråga, jag vill givetvis veta vad som gäller så att jag bygger ett badrum som uppfyller dagens normer och regler. Om detta innebär att det räcker med ett lokalt fall runt golvbrunnen så är det enbart positivt då det sparar jobb och därmed pengar.
Ditt svar är ju av typen,
-"är detta tillåtet"
-"läs lagboken så ser du"

Hur kan ens byggkeramikrådets regler vara inblandade när inte en enda kakel eller klinkerplatta kommer komma in i mitt nya badrum?
 
Ja lade lokalt fall i mitt kombinerade badrum / tvättstuga, 1 kvm i kvadrat ungefär vid golvbrunnen, ingen aning om alla dessa regler och bestämmelser, ändras ju hela tiden ändå, haf inga konstigheter på flera år
 
Alltså 1x1 m ;) blev lite knas med svenskan där, har klinkers
 
Raskus skrev:
jag vill givetvis veta vad som gäller så att jag bygger ett badrum som uppfyller dagens normer och regler.
Det var precis det jag undrade. Man kan även tänka sig att du undrar om det är möjligt rent praktiskt med bara ett lokalt fall.
Raskus skrev:
Hur kan ens byggkeramikrådets regler vara inblandade när inte en enda kakel eller klinkerplatta kommer komma in i mitt nya badrum?
Alternativet är GVK's regler, vilka inte är lika hårda (såvitt jag vet). Följer du BKR så är du 'home safe'.

Hade jag varit du hade jag läst båda och plockat russinen ur kakan.
 
Från BKR:
Golvlutning mot golvavlopp ska utföras såväl i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.
Golvlutning ska utföras i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar ska golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150
(20mm/m–7 mm/m).
 
Thomas Lundquist
Nej, du behöver inte ha fall över hela ytan men då kan byggaren inte heller skriva att det är utfört på annat sätt än BBR (boverkets byggregler).

6:5335 Avledning av vatten till golvavlopp
I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet
i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.


Jag har svårt att tro att F-bolagen kan neka till ersättning då du trots allt har följt samhällets krav..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.