Hej!
Jag vet at detta är mot reglerna och olämpligt men är det möjligt ifall det i nåt fall kräver att man får igång ström snabbt vid strömavbrott.
Tanken är att i så fall plocka huvudsäkringarna och koppla in baklänges på en trefashanske. Vet att jordfelsbrytare kommer att lösa.
Men om man plockar nollan från "matarkablen från elverket så borde det fungera utan att jfb löser ? Absolut inget jag tänker laborera med men man vill ju veta om det går om nöden skulle kräva det, fast mest är det för att bara veta för nyfikenhetsns skull ( därför frågar jag i stället för att testa ;). Själv har jag sällan strömavbrott så att montera in en reservkraftsbrytare är inte nåt jag funderat på men visst hade det varit häftigt ;)
 
Förekom ganska många sådana kamikaze-installationer efter Gudrun (och andra stormar)...
 
Om jag förstår dig rätt så är avsikten att göra en "dubbelhane" och koppla ena änden i elverket och andra änden i ett trefasuttag efter att ha tagit ut huvudsäkringarna. Om trefasuttaget är skyddat av jordfelsbrytaren kommer det inte att hjälpa hur mycket den löser ut eftersom matningen är på fel sida om den. Att koppla bort nollan är en mycket dålig idé. Det kommer troligen att fungera, men jag tycker inte att du skall prova.

Erik
 
Den funderingen har jag också haft, bryt på stolpen och så in via trefasen på skåpet på stolpen. Har man ingen JFB förrän inne i huset borde det väl funka, bortsett från det lite olämpliga med stickpropparna då.. :S

En hane/hane som mellansladd ikopplad på skåpet först och därefter in i elverket efter starten borde väl undvika ledande hanen?
 
Redigerat:
Ang jfb . Om det sitter mer än en sådan i huset så blir det problem. Om man blockar nollan i "hane hane kabeln så borde det väl inte var farligt, eftersom att jorden går väl direkt till "jordplinten i centralen och därifrån "görs" nolla som fungerar som vanligt i huset eller? Försöker mig bara lära mig lite el-logik utan att själv testa mig fram, det är det säkratse sättet ;)
 
Har man en fyrledare in i huset (TN-C) borde man väl kunna skippa nollan alltså? Blir ju då ingen skillnad mot det som vanligtvis matas in via servisen, eller? Som sagt ska bli spännande att läsa svar från mer insatta i detta. :) Nu har ju vi sällan strömavbrott här längre, men om det blir 12 timmar och är omkring -20 så blir det fort kallt..
 
Vilken form av nöd kräver att du måste riskera livet på en linjemontör?
 
bonnen skrev:
Vilken form av nöd kräver att du måste riskera livet på en linjemontör?

hmm om han först tar ur säkringarna så att inte strömmen kan gå baklänges så borde det vell inte va farligt för linjemontörn?
 
Jo det kan det eftersom PEN-ledaren inte bryts. Om det är brott på linjen och ett jordfel i den egna anläggningen så kan PEN-ledaren bli strömförande. Därför krävs ett lokalt jordtag vid reservkraftmatning som är inkopplad på en fast installation.

Och eget jordtag kräver i sin tur(?) att nätbolaget ska godkänna installationen, kanske t.o.m inspektera och kontrollmäta jordtaget(?).

Att mata in strömmen via ett CEE-uttag som är skyddat av en JFB är dock ingen bra ide då PE och N oftast är sammankopplade på "fel" sida om JFBn. Det enda korrekta vad jag kan se är ett CEE-intag + reservkraftomkopplare.

Om sedan generatoraggregatet har jordfelsövervakning och ska kopplas in mot ett TN-C-system vilket är det vanligaste så behöver denna JFB "sidokopplas" enligt bilden nedan (från starkströmsguiden).

Generatorns nolla blir PEN och en impedans Z på 3.8 kΩ mellan PE och N före aggregatets JFB gör att den löser vid jordfel mot sann jord.

Jordfel L-PEN efter aggregatets JFB tas omhand av husets JFB.

För övrigt måste man också titta på om generatorn förmår att leverera tillräckligt med ström så att skydden i anläggningen fungerar map utlösningstid vid kortslutning. Nu har väl alla JFB, annars kan det krävas lokala skyddsutjämningar för att förhindra beröringspänningar på över 50 V mellan utsatta delar och sann jord (jordtaget).
 
  • Generator-JFB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
"Att mata in strömmen via ett CEE-uttag som är skyddat av en JFB är dock ingen bra ide då PE och N oftast är sammankopplade på "fel" sida om JFBn. Det enda korrekta vad jag kan se är ett CEE-intag + reservkraftomkopplare"

Precis, det är därför jag undrar om man kommer ifrån detta problem om man inte tar med nollan från elverket? Jfb får ju sin "nolla från rätt sida" eftersom att jorden kommer till rätt ställe och där blir jorden till nolla också?
 
Jag har inte stenkoll, men är det inte så att även nollan bryts i jordfelsbrytaren? Om då jordfelsbrytaren löser ut så försvinner nollan medan faserna ligger kvar då de ligger inmatade efter jordfelsbrytaren. Ett ganska effektivt sätt att rosta alla elektroniska apparater i huset med lite otur.
 
Nja, var det inte så att man kopplar sig in FÖRE alla JFB och så att säga bara ersätter ordinarie matning med ett litet elverk.. utan nollan då alltså. Då ska väl inte JFB märka någon skillnad, givet att strömmen uppfyller kraven för utlösningstiden i JFB alltså.

Då bör det väl inte stekas några apparater utan vidare?
 
daugaard skrev:
hmm om han först tar ur säkringarna så att inte strömmen kan gå baklänges så borde det vell inte va farligt för linjemontörn?
Tror du linjemontören åker runt och plockar ur 100st servissäkringar innan han börjar arbeta på en kabel? Bara för att säkerställa sig mot att någon person kopplat på ström baklänges?

Du får aldrig koppla in nödkraft utan en riktig omkopplare. Har du långt strömavbrott och vill ha reservkraft till kyl/frys osv. Koppla in din generator till en byggcentral/sladdvinda och koppla in det som måste ha ström mha skarvsladdar. Rör inte det fasta nätet!
 
Nja... Man matar ju jfb baklänges men nollan kommer väl från rätt håll eftersom att den kommer från jordplinten. Även om jfb kanske inte fungerar baklänges så sitter det ju en jordfelsbrytare i elverket så min teori kanske stämmer ?
 
Rrrrr skrev:
Tror du linjemontören åker runt och plockar ur 100st servissäkringar innan han börjar arbeta på en kabel? Bara för att säkerställa sig mot att någon person kopplat på ström baklänges?

Du får aldrig koppla in nödkraft utan en riktig omkopplare. Har du långt strömavbrott och vill ha reservkraft till kyl/frys osv. Koppla in din generator till en byggcentral/sladdvinda och koppla in det som måste ha ström mha skarvsladdar. Rör inte det fasta nätet!

Nej det tror jag inte att linjemontörn skulle göra, nu menade jag såklart TS eftersom han skrev att han skulle göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.