Ska montera solpaneler och då blir mitt nuvarande nockräcke i vägen. Tanken har varit att flytta det till norrsida om nock men vill inte plocka bort fotplattan som är skruvad igenom takpappen. Problemet är att det inte går att bara köpa fotplattan. Har kollat via en återförsäljare. Så det blir bra dyrt då jag måste köpa nytt kit.
Jag har en 1,5 plans villa med 38 graders lutning på taket, byggd 2016. Tittar jag i området på både hus från 2010 och nyare så är de få där nockräcke finns monterat oavsett om det 1,5- eller 2-plans villor. Det går mig att fundera om jag verkligen måste ha nockräcke??
 
Rickard.
Nockräcke måste man nog aldrig ha på en villa då den enda som är tillräckligt ofta på vanliga villatak för att vara "värd" bra taksäkerhet är sotaren. Finns andra undantag också men det är troligt att du kan plocka bort den helt.
 
Brukar inte vara några problem att köpa grejorna löst, vad är det för fabrikat?
Alla grejer jag monterar har egna betäckningar och nr pga att det finns fler olika sätt att använda delarna
 
  • Gilla
Tonken88
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Brukar inte vara några problem att köpa grejorna löst, vad är det för fabrikat?
Alla grejer jag monterar har egna betäckningar och nr pga att det finns fler olika sätt att använda delarna
Det är Benders men enligt Bygma så går inte fotplattan att köpa lös. De kunde dock fixa fotplatta+rörfäste för ca 215kr/st, jag behöver 10 st.


Rickard. Rickard. skrev:
Nockräcke måste man nog aldrig ha på en villa då den enda som är tillräckligt ofta på vanliga villatak för att vara "värd" bra taksäkerhet är sotaren. Finns andra undantag också men det är troligt att du kan plocka bort den helt.
Har inget som måste sotas. Sen är det såklart skönt att ha om man ska kontrollera något och vill säkra sig. Men har svårt att förstå av det jag läser på nätet vad som gäller. Har frågat bygma men de vet inte heller.
 
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]
”Taksäkerhetsutrustning behövs, enligt Boverkets byggregler, bara då det finns ett fast arbetsställe på taket eller om det för byggnadens användning är nödvändigt att ta sig upp på eller förflytta sig på byggnadens tak”

Jag har en ventilationshuv (köksfläkt) på taket där solcellerna kommer monteras. Men den är lätt att komma åt med stege från altantakets sida. Finns ingen anledning att klättra över nocken. Sen är det inte sotningskrav på köksfläktar. Så jag borde kunna skippa nockräcket helt. Eller tolkar ni det på annat sätt?
(Snörasskyddet kommer flyttas ned)
 
  • Hus med mörkt tak och snowguards, ventilation hood och solcellspanel installationsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pdov
Ett nockräcke är alltid bra om man ska göra något arbete på taket. Om än så bra inspektera. Ska du lägga tid på att flytta så fundera på att flytta nockräcket till norrsidan.

Nockräcket ovanför takhuven hjälper till att skydda huven mot att gå sönder när det är snö. Tar du bort det riskerar huven att gå sönder när snön rasar ner från solcellerna på den.

Kanske inte svar på din fråga men en tanke du kan ha med dig.
 
B Byggtankar123 skrev:
Det är Benders men enligt Bygma så går inte fotplattan att köpa lös. De kunde dock fixa fotplatta+rörfäste för ca 215kr/st, jag behöver 10 st.
Det ser ut att vara samma fotplatta som weland stål, o den finns löst hos iallafall bevego
 
pdov pdov skrev:
Ett nockräcke är alltid bra om man ska göra något arbete på taket. Om än så bra inspektera. Ska du lägga tid på att flytta så fundera på att flytta nockräcket till norrsidan.

Nockräcket ovanför takhuven hjälper till att skydda huven mot att gå sönder när det är snö. Tar du bort det riskerar huven att gå sönder när snön rasar ner från solcellerna på den.

Kanske inte svar på din fråga men en tanke du kan ha med dig.
håller med dig i sak.
Snöras skyddet ovanför huven har monterat av mig när altantaket byggdes. Måste tyvärr flytta för att få plats med solpaneler.


plåtrickard plåtrickard skrev:
Det ser ut att vara samma fotplatta som weland stål, o den finns löst hos iallafall bevego
Det ser väldigt lik ut, här kommer bild på benders fotplatta:
Metall fotplatta från Benders monterad på ett tak med betongpannor, synliga skruvhål och skuggor i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FP3000.jpg
https://www.welandstal.se/?ID=NOCK_TAKFOTSRAECKEN&sLang=sv-se
90kr/st via Ahlsell som jag kan handla på.
 
Rickard.
Ett rimligt antagande är att bender inte tillverkar eget så ser det ut som weland så är det weland.
Även fast det säkert går att sätta fast sig i solcellerna kommer du nog inte ångra dig när du ska upp och rengöra för maximal effekt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.