Hej, jag funderar på hur jag ska lösa nockplåtsbygget på vår lada. Problemet är att det är fruktansvärt högt, med en 16 meters skylift kommer man inte nog nära nocken. En större skylift finns 5 mil bort, men då är den LGF-skyltad så det är jag inte så sugen på. Tvivlar också på hur pass bra man kommer åt plåtarna från korgen.

Så jag funderar istället på att köpa en fallskyddssele och diverse linor, kanske skruva fast brädor på taket, så man har lite stöd under fötterna medan man jobbar. Någon som har några bra ideér?

Högt rött träladans tak med grön nockplåt som behöver repareras.
 
Som privatperson (jag är inte speciellt höjdrädd och lite dum;)) så hade jag rest en stege på gaveln och klättrat upp och grenslat nocken.
Sen hasat mig bort dit man skulle och gjort jobbet.
Enklaste och snabbaste men inte det säkraste.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Har satt nockplåtar från lift, så det gar. Men det var väldigt meckigt så jag kan inte rekommendera det.

Ett bra fallskydd är är å andra sidan ingen lek att ordna på ett sånt tak.

/Andreas
 
Tack för inputen. Angående hasa sig längs nocken så känns det inte riktigt som något för mig. Även om jag är snålare än jag är höjdrädd.
Utsikt från ett tak med solnedgång över ett fält och en traktor, möjlig plats för fallskyddslina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på om man skulle kunna ankra fast fast en stödlina och en fallskyddslina som får löpa över taket till rätt sida. Men då kommer det krävas 2 linor a 30 meter, och det är inte gratis när man försöker leta sig fram på nätet.
 
5mil är ju ingenting köra med LGF. Om du tycker det är det bästa alternativet att sätta nockplåt med så gör det.
Annars hade jag hyrt ställning och byggt upp i gaveln och börjat bygga nockplåt därifrån, sen kasat på denna och byggt på efterhand. Oavsett så behöver du fallskydd.
Nockplåtar kan du ha i lina fördelat jämnt på båda sidor taket bakom dig och dra med dig eftersom du jobbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.