Jag börjar närma mig skarpt datum för byte av vindskivor och nockplåt och har en fundering som jag vill få förklarad.

Ska man ha nockplåten över vindskiveplåten/vattbrädebeslagen eller tvärtom? Om jag kollar runt i kvarteret sså verkar de flesta ha vindskiveplåten över nockpannor/nockplåt, men enligt Lindabs monteringsanvisning så ska nockplåten sitta överst. Har det någon egentlig betydelse eller är det bara en fråga om tycke och smak? Om det har med taktyp att göra så har jag takpannor i plåt liknande de i bilden nedan.

Illustration av takbeslag inklusive Lindab vattbrädesbeslag (vänster), Lindab nockplåt med tätningsremsa (mitten), och gaveldetalj (höger) över plåttakpannor.

Idag är vindskiveplåten monterad över nockplåten, men det känns som om det skapar en större glipa upp emot nocken eftersom nockplåten bygger lite mer på höjden än resterande takplåtar.
 
Ingen som har någon åsikt eller kunskap i frågan?

Det enkla blir nog att köra enligt anvisning då, trots att i stort sett alla andra hus i kvarteret har tvärtom.
 
Standard vid plåttak är som på dina bilder, men det förutsätter att vindskivorna är korrekt monterade. Det utgör ingen större fara trots allt
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Standard vid plåttak är som på dina bilder, men det förutsätter att vindskivorna är korrekt monterade. Det utgör ingen större fara trots allt
Okej.
De flesta andra husen i kvarteret har tegelpannor så det kanske är anledningen till att de löst det på det andra viset.

Jag sätter nya vindskivor och jag hoppas att jag monterar dem korrekt. Är det något speciellt jag ska tänka på där?
 
Vid tegeltak blir det ofta så att nockpannan hamnar under då vindskivan monteras efter dubbla panntjockleken men detta inte är aktuellt vid nocken.
Vid plåttak är det inte likvärdigt.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vid tegeltak blir det ofta så att nockpannan hamnar under då vindskivan monteras efter dubbla panntjockleken men detta inte är aktuellt vid nocken.
Vid plåttak är det inte likvärdigt.
Jag har hört/läst någonstans att vindskivan i mitt fall ska hamna ca 10 mm över takplåtens åsar. Känns det rimligt?
 
Beror på vad du har för vinskiveplåt men den ska lita in mot takplåten så det kan stämma även om jag tycker 10mm blir mycket då det inte blir bra med nockplåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.